چرا بايد جراحي پروتز سينه را جدي گرفت؟

شنبه 23 دی 1396
11:43
simaazizi

جراحي پروتز سينه (بزرگ كردن سينه)

پروتز سينه ده‌ها سال است كه يكي از پرطرفدارترين عمل‌هاي جراحي پلاستيك محسوب مي‌شود؛ چرا كه بسياري از بانوان براي بهبود شكل و اندازه سينه خود به اين عمل روي مي‌آروند. پروتز و كاشت سينه بدون ترديد روشي موثر براي بزرگتر و خوش فرم‌تر كردن سينه است.

جراحي پروتز سينه روشي قطعي براي برآورده كردن خواسته بانواني است كه همواره آرزوي داشتن سينه‌هايي بزرگ و برجسته داشته‌اند. البته عده‌اي نيز پس از بارداري و شيردهي با مشكل تحليل رفتن و بدشكلي سينه مواجه مي‌شوند و با هدف زيباسازي سينه براي عمل جراحي پروتز سينه به كلينيك‌هاي زيبايي مراجعه مي‌كنند، گروهي نيز پس از بيماري و بريدن سينه تمايل به بازسازي سينه خود دارند . همچنين متقاضيان عمل بزرگ كردن و زيباسازي سينه با پروتز، بهتر است مناسب بودن و ضرورت عمل ليفت و بالا كشيدن سينه در كنار پروتز را نيز بررسي كنند تا در نهايت با داشتن سينه‌هايي جوان‌تر و خوش‌فرم‌تر، به اندام رويايي خود نزديك شوند.

بزرگ كردن سينه جزو شايع ترين عمل هاي جراحي زيبايي است. در اين عمل پروتز هاي مصنوعي براي افزايش اندازه و بهبود شكل سينه ها مورد استفاده قرار مي گيرد.

بزرگ كردن سينه جزو شايع ترين عمل هاي جراحي زيبايي است. در اين عمل پروتز هاي مصنوعي براي افزايش اندازه و بهبود شكل سينه ها مورد استفاده قرار مي گيرد.راههاي ديگري جهت بزرگ كردن سينه استفاده شده مانند داروهاي هورموني تزريق ژل كه بعلت عوارض زيادي كه ايجاد ميكند روش مناسبي نيستند.روش جديدتر تزريق چربي به داخل سينه ها است در اين روش چربي گرفته شده از بدن به ناحيه پشت سينه و زير پوست تزريق ميشود .بنظر ميرسد كه اكثر جراحان گذاشتن پروتز را بعنوان بهترين روش بزرگ كردن سينه ها ميشناسند.

پروتز يك كيسه به شكل گرد يا قطره اشكي(آناتوميك) است كه جنس آن بيشتر سليكوني است و داخل آن را با ژل سليكوني خاصي پر ميكنند بعضي پروتز ها داخلشان خالي است كه بعدا حين عمل آنها را با آب نمك (نرمال سالين ) پر ميكنند و اين نوع كمتر استفاده ميشود.

در حال حاضر پروتز هاي ژلي رايج ترين پروتزهاي مورد استفاده ميباشند. پوشش آنها طوري طراحي شده اند كه “پارگي جدار” و انتشار مقادير بسيار كم ژل سيليكوني (ژل پر كننده) را به حداقل مي رسانند. به خاطر نرم بودن ژل سيليكوني اين نوع بيش از انواع پروتزها همان احساس سينه طبيعي را ايجاد مي كند.

پروتزها با سايز هاي مختلف ساخته ميشوند كه مهمترين خصوصيت آنها قطرشان و مقدار برجستگي كه ايجاد خواهند كرد ميباشد پس يك پروتز با يك حجم معين ميتواند با قطر و برجستگي متفاوت ساخته شود با اين حساب براي هر فرد با هر شكل و فرم سينه ميتوان پروتز مناسب انتخاب كرد.

پروتز هاي سينه عمر دائمي ندارند علي رغم اينكه بسيار قوي و مقاوم هستند(حتي در برابر فشار)، ولي مستعد كهنه شدن و فرسايش در طول زمان مي باشند. اگر چنين اتفاقي افتاد پروتز پاره شده و مواد آن به بيرون تراوش ميكند. اگرچه در معاينه تشخيص آن مشكل مي باشد ولي اگر دقت شود سينه كمي صاف شده يا شكل آن تغيير پيدا ميكند اما اكثراً به ندرت قابل توجه و ديد است. به علت ايجاد يك كپسول طبيعي در اطراف پروتز توسط بدن حتي اگر پروتز پاره شود مواد تراوش شده داخل كپسول حبس ميشود .ولي با سونوگرافي يا MRI قابل تشخيص است.

اين روند كهنه شدن و فرسايش در طول زمان با انجام ورزشها و تمرينهاي فيزيكي زياد و به مدت چندين ساعت در روز كه سينه ها حركت زيادي ميكند تسريع ميشوند.ولي ميانگين عمر يك پروتز دوازده تا پانزده سال تعيين شده است توصيه ميشود بعد از ۱۰ ـ ۱۵ سال كه از عملتان گذشت توسط پزشك متخصص به طور منظم معاينه و اگر لازم بود سونوگرافي انجام دهيد.

علت جراحي پروتز سينه چيست؟

بزرگ كردن سينه يكي از شايع ترين عمل هاي جراحي زيبايي دربانوان است.
هر سال دهها هزار زن متقاضي اين عمل جراحي ميباشند. بسياري از زنان تصور مي كنند كه سينه هايشان بسيار كوچك است و اندازه يا شكلش نامتوازن يا غير جذاب است. بعضي از زنان سينه هايي دارند كه كاملا رشد نكرده است يا بعد از حاملگي يا به دنبال تغيير وزن يا پير شدن به ميزان قابل توجهي اندازه و شكلش را از دست داده و تغيير كرده است.اين جراحي باعث بازگشت اعتماد به نفس در آنها خواهد شد.

خانمي كه مي خواهد عمل بزرگ كردن سينه را انجام دهد، حق انتخاب در نوع عمل جراحي را دارد، به طور مثال:
نوع وجنس، اندازه پروتز، و برش لازم جهت جاگذاري پروتز سينه. براي هر انتخاب فوايد و مضراتي وجود دارد، به هر حال به مراجعه كننده اطلاعات لازم داده مي شود و بدين وسيله، اوست كه با مشاوره تصميم مي گيرد، كدام روش برايش بهتر است.

آيا پروتزهاي سينه مطمئن و قابل اطمينان هستند؟
ماده پر كننده پروتزها و لايه بيروني آن از جنس سيليكون است، و سيليكون عنصري است كه در طبيعت يافت مي‌شود و از تركيب عناصري چون كربن، ئيدروژن و اكسيژن ايجاد مي‌شود. سيليكون در توليد محصولاتي چون لوازم آرايشي، مواد غذايي و پروتزهاي پزشكي مورد استفاده دارد. مطالعات زيادي در جهت اثبات بيماري‌زا بودن پروتزهاي سيليكوني سينه انجام شده است و در نتيجه اين مطالعات مي‌توان گفت كه در حال حاضر هيچ مدركي بر اينكه پروتزهاي سيليكوني سينه موجب افزايش سرطانهاي سينه مي‌شود وجود ندارد، در ضمن هيچ دليلي بر اينكه پروتزهاي سينه موجب ايجاد بيماريهاي خود ايمني مانند آرتروروماتوئيد مي‌شود وجود ندارد.

بسياري از خانم ها در مورد اين نوع عمل جراحي بدون شك داستان هاي ترسناكي شنيده اند. ازجمله مسموميت زايي سيليكون يا ايجاد بيماري خود ايمني/ بافت همبندي پروتز كه مربوط به “تراوش”يا مهاجرت ژل مي باشند.

در نتيجه در مورد عمل بزرگ كردن سينه در دهه اخير تبليغات متفاوتي انجام شده است، مخصوصاً از طريق عملكردهاي غير مسئولانه ي رسانه ها كه بدين طريق علي رغم حقايق موجود، ادعاها و سئوالاتي در مورد ايمني سيليكون مطرح شده است.

سازمان مديريت غذا و دارو در امريكا (FDA) به اين نتيجه رسيده بود كه “هيچ سند و مدركي وجود ندارد كه ژل سيليكون ،كه پروتزها با آن پر ميشوند، ايمني ندارند اما مدارك كم و ناكافي براي اثبات ايمني آن وجود دارد.” تمام موارد بالا نتيجه دعوي حقوقي در حال رسيدگي بر ضد توليدكنندگان پروتزهاي سيليكوني ميباشد.

در گذشته از ژل سيليكون براي پر كردن نقائص بافت نرم و چين و چروكها به شكل تزريق استفاده مي گرديد(ژل دائمي) كه اين مسئله سالهاست ممنوع گرديده است. كارخانه هاي سازنده پروتز سيليكون علاوه بر استحكام دادن جدار پروتزها امروزه از ژلهايي استفاده ميكنند كه حتي در صورت بريده شدن جداره نيز از هم جدا نشده و وبه بيرون پخش نمي شوند.

افراد مناسب براي اين جراحي چه كساني هستند؟

تمام زنها در هر سني از اين عمل سود ميبرند. اين افراد به ۲ دسته تقسيم ميشوند:

۱- افرادي كه بافت سينه شان بصورت دو طرفه و يا يكطرفه رشد كافي نداشته است سينه ها كوچك هستندو فرد از سايز سينه خود راضي نيست.

۲- افرادي كه پس از زايمان كاهش وزن شديد افزايش سن سينه هاي آنها كوچك و شل وافتاده شده است.

۳- كسانيكه عدم تقارن و اختلاف سايز و اختلاف شكل دو سينه دارند.

۴- افرادي كه بعلت سرطان يكي يا هر دو سينه آنها برداشته شده است.

چگونه سايز و نوع پروتز انتخاب مي شود؟

براي داشتن يك نتيجه ي خوب بايد بافت كافي روي پروتز را بپوشاند. پس مهمترين معيار براي انتخاب , پهناي سينه فرد ميباشد كه پروتز انتخاب شده بايد قطري كمتر از پهناي سينه فرد داشته باشد تا از محدوده هاي طبيعي سينه بيرون نزند.همچنين فضايي كه در پشت بافت سينه جهت گذاشتن پروتز ايجاد ميشود بسيار مهم است چون اين فضا براي هر سينه مقدار خاصي است وبراي سينه هاي سفت كه مقدار كش آمدن آنها كم است كمتر از سينه هايي است كه بافت شل و پوست اضافه زيادي دارند. پروتز گرد براي هر سينه اي مناسب است ولي بنظر ميرسد نوع قطره اشكي شكل طبيعي تري به سينه ميدهد گر چه براي جا دادن آن در زير سينه بايد برش بزرگتري ايجاد كرد.

انواع پروتز سينه كدام است و چه نوع پروتزي را بايد انتخاب كنم؟

دو نوع پروتز سينه سرم نمكي (سالين) و سيليكوني وجود دارد كه هر دو علي‌رغم بعضي تفاوت‌ها، ايمن هستند و قابليت انطباق با نيازهاي بيمار را دارند. جراح در جلسه مشاوره نوع مناسب پروتز را تعيين مي‌كند. امروزه اكثر بانوان با توجه به پژوهش‌هاي انجام شده و گزارش‌هاي گردآوري شده در مورد ايمني و كارآمدي پروتزهاي سيليكوني ترجيح مي‌دهند از اين نوع پروتز استفاده كنند.

آيا پس از عمل پروتز سينه براي انجام كارهاي خانه نياز به كمك دارم؟

چون تا چند روز پس از عمل خم شدن و بلند كردن اشياء ناراحت كننده است، بهتر است در مدت دوران بهبود از يكي از نزديكان بخواهيد تا در انجام كارهاي سنگين كمكتان كند. به اين ترتيب دوران بهبود بدون مشكل سپري مي‌شود.

آيا جاي زخم بعد از جراحي باقي مي‌ماند؟

جاي زخم پس از تمام عمل‌هاي جراحي باقي مي‌ماند، اما برش‌هاي جراحي پلاستيك در ناحيه‌هاي ناپيدا ايجاد مي‌شود تا جاي زخم به حداقل برسد. به علاوه اگر برش به خوبي بخيه زده شود و از آن مراقبت شود، جاي زخم به مرور زمان محو مي‌شود.

آيا ظاهر پروتز و حس لمس آن طبيعي است؟

اين كه آيا لمس كردن پروتز حس طبيعي دارد يا خير به نوع و اندازه پروتز پستان بستگي دارد.

عوارض احتمالي پس از جراحي پروتز سينه چيست؟

پروتز سينه عملي ايمن است، البته به شرطي كه به دست جراح باتجربه و ماهر انجام شود، بااين حال پروتز سينه علاوه بر اثرهاي جانبي خاص خود ممكن است عوارض متداول تمام جراحي‌ها را نيز در پي داشته باشد. با مراجعه به جراح متبحر و توجه به دستورات ايشان در مورد آمادگي قبل از عمل و مراقبت بعد از عمل مي‌توانيد احتمال بروز عوارض را به حداقل برسانيد، البته بايد از عوارض احتمالي عمل نيز آگاه باشيد تا در صورت مواجهه با نشانه‌هاي مشكل‌ساز به سرعت اقدام كنيد.

از چه سني براي بزرگ كردن سينه‌ها مناسب است؟
بزرگ كردن سينه‌ها را مي‌تواند از 18 سالگي به بالا انجام داد و هيچ سني براي بهتر كردن ظاهر سينه‌ها دير نيست.

پروتزهاي سينه در زير عضلات قرار مي‌گيرند يا در روي عضلات؟
آناتومي بيماران مختلف با يكديگر متفاوت است،و بايد توسط يك فوق تخصص پلاستيك معاينه شويد و سليقه خودتان راهم بگوييد تا بهترين روش انتخاب شود.

آيا لازم است كه منتظر بمانيم كه بعد از بچه‌دار شدن اين جراحي را انجام دهيم؟
اين بسته به انتخاب بيمار است، بيشتر از نيمي از بيماران قبل از بچه‌دار شدن تحت عمل قرار مي‌گيرند و بيشتر آنان هيچ مشكلي در شيردهي پس از جراحي ابراز نكرده‌اند. در ضمن برشي كه استفاده مي‌شود كوچك است و جراح سعي مي‌كند كه ميزان به هم ريختگي غده‌هاي شيري اطراف نيپل را به حداقل برساند.

پروتز سينه كه در زيربافت سينه موثر در شير دهي قرار مي‌گيرد و به هيچ عنوان آسيبي به تغذيه كودك نخواهد رساند.

آيا پروتز سينه تداخلي در ماموگرافي ايجاد مي‌كند يا خير؟
پروتز سينه چه در زير عضلات و چه در روي عضلات قرار گيرد مي‌تواند در ماموگرافي تداخل ايجاد كند. عموماً پروتز سينه‌هايي كه در زير عضلات قرار گرفته‌اند تداخل كمتري در ماموگرافي نسبت به پروتزهايي كه روي بافت عضلاني قرار گرفته‌اند ايجاد مي كنند. ولي توسط يك راديو لوژيست ماهر ماموگرافي براي كساني كه پروتز سينه دارند با دقت انجام مي‌شود. (با استفاده از تكنيك‌هاي جانشين شده براي اين موارد مانند MRI هم ميتوان بررسي را انجام داد.)

چطور ما بايد راجع به استفاده پروتز در زير عضلات و يا روي عضلات تصميم‌گيري كنيم؟
تصميم راجع به روش استفاده زير عضلاني يا زير غده‌اي (روي بافت عضلات) در بزرگ كردن سينه‌ها به چندين عامل بستگي دارد، بعضي از اين فاكتورها اختياري و سليقه‌اي است و برخي به آناتومي بيمار بستگي داردو بايد بر اساس معاينه به آن رسيد.

مصرف چه داروهايي را بايد قبل از جراحي قطع كرد؟
پيشنهاد مي‌شود كه مصرف هرگونه دارويي كه حاوي آسپيرين و ايبوپروفن، يا هر ماده‌اي كه كاربرد كاهش وزن داشته باشد ، حداقل دو هفته قبل از جراحي قطع شود.هم چنين ويتامين هايي مانند E بايد 10 روز قبل از عمل قطع شود.

مدت بهبودي چقدر به طول مي‌انجامد؟
مدت بهبودي در بيماران مختلف متفاوت است. اما بيشتر بيماران قادر هستند كه 1-2 هفته بعد از جراحي فعاليت‌هاي روزانه خود را از سر گيرند.

انواع پروتز هاي سينه كدام است؟

مهم است كه بدانيم پوسته ي خارجي يا پوشش تمام پروتزها از سيليكون ساخته شده است. اگرچه، ماده ي پر كننده ي موجود مي تواند متفاوت و از مواد مختلف باشد كه اين مواد عبارتند از : آب نمك، ژل سيليكون خالص كه خود به دو دسته ژل ساده و ژل منسجم تقسيم مي شود. ژل شكر و نمك (هيدروژل) و روغن سويا (تري لوسنت) كه اخيراً كشف شده اند، فعلاً تا بررسي هاي بيشتر در مورد ايمني آنها، مورد استفاده قرار نمي گيرند.

ژل سيليكوني فعلاً رايج ترين نوع مورد استفاده مي باشد.

جالب توجه اينكه پروتز ژل سيليكون استاندارد بيش از انواع پروتزها همان احساس سينه طبيعي را ايجاد مي كند؛ كه احتمالا اين مسئله به خاطر نرمي ذاتي ژل سيليكوني مي باشد.

آيا شكل و قوام پروتز متفاوت است؟
شكل هاي مختلفي از پروتز وجود دارد. بيشترين نوع پروتزي كه فعلاً مورد استفاده قرار مي گيرند، گرد هستند. اگر از روبرو به آن ها نگاه كنيم آن ها مدور هستند و و از نيم رخ بصورت نيمه ي ماه مي باشد. قوام اكثر پروتزهاي گرد معمولاً شبيه به يك ژل چسبنده و ضخيم مي باشند.

شكل ديگر پروتزها آناتوميك يا اشكي ميباشند.چون تركيب اين ژل سفت مي باشد، شكلي به خود مي گيرد كه مشابه نيم رخ سينه هاي طبيعي مي باشد.اين نوع پروتزها به جاي اينكه پهن باشند كمي بلندتر هستند و در قسمت پايين پرتر مي باشند. بنابر اين به طور كلي آن ها كمي شكل طبيعي تري دارند، در مقايسه، پروتزهاي گرد به سينه ها، ظاهري مدورتر و گردتر ميدهد.

چگونه من مي توانم بهترين اندازه را انتخاب كنم؟
پروتزهاي سينه انواع و اندازه هاي مختلف دارند و هر زني ميتواند انواع اندازه ها را انتخاب كند. بيشتر زنان بر اساس اندازه ي سينه بندشان اندازه ي پروتز سينه را براي خود دشان مشخص مي كنند. كليد انتخاب اندازه پروتز سينه اين است كه اين پروتز به طور كلي به شما ظاهري موزون تر و مناسب تر بدهد و با خواست شما هم خوان باشد.در هنگام مشاوره جراح پلاستيك شما اندازه هاي سينه و قفسه ي سينهي شما را مي گيرد؛ تا امتحان كند كه چه اندازه اي براي شما مناسب است. بعلاوه با اين اندازه گيري هاي بخصوصي، ظاهر شما را با بهترين اندازه ي سينه در نظر مي گيرد.

مهم است بدانيد كه نهايتا عامل محدود كننده در انتخاب اندازه ي پروتز فضاي در دسترس در زير سينه ي شماست. به خاطر داشته باشيد، همانطور كه حجم هر نوع پروتز سينه افزايش مي يابد، پس به پهناي آن هم اضافه مي شود. بنابر اين اگر شما پروتز سينه اي را انتخاب مي كنيد كه بيش از اندازه بزرگ است ، لبه ها و كناره هاي آن ممكن است از اطراف بافت سينه ي به ناحيه خارجي قفسهء سينه بيرون بزند و حتي تا گودي زير بغل نيز برسد.

اين حالت براي بيشتر مردم غير مطلوب است. بعلاوه امكان چين و چروك خوردگي و ديگر مشكلات نامطلوب طولاني مدت نيز افزايش مي يابند. چون اكثر زنان ديدگاه واقع بينانه اي از چيزي كه مي خواهند به آن برسند دارند، بنابراين در موارد نادري اتفاق مي افتد كه جراح پلاستيك نتواند انتظارات بيمارش را بر آورده كند.

آيا گذاشتن پروتز سينه باعث ايجاد سرطان سينه ميشود؟
هيچ مدركي كه نشان دهد پروتز هاي سينه ايجاد سرطان در انسان مي كند، وجود ندارند. بر عكس مطالعات اخير نشان داده است كه زناني كه پروتز سينه گذاشته اند نسبت به جمعيت كلي 20-30 % كمتر دچار سرطان سينه مي شوند.

پروتز هاي سينه تا چه مدت باقي مي مانند؟
همانند باقي محصولات ساخت دست بشر، پروتز هاي سينه نيز تا ابد باقي نمي مانند. با وجود اينكه بسيار قوي و مقاوم هستند،حتي در برابر فشار، ولي مستعد كهنه شدن و فرسايش در طول زمان مي باشند. به عبارت ساده تر، پوسته ي خارجي پروتز سينه، بالاخره فرسوده و نازك شده و در بعضي موارد نياز به خارج كردن آن ميشويم وبايد جايگزين ديگري در همان فضا يا فضاي ديگري استفاده شود.

نمودارها و تصاوير زيادي وجود دارد كه مشخص مي كند كه نهايتا هر نوع پروتز سينه قبل از اينكه خراب شود، چقدر باقي مي ماند.در يك نمودار ميانگين حدود 20 سال است. اگرچه كهنه شدن و يا پاره شدن در ميان افراد مختلف متفاوت است، بنابراين يك زن كه ورزشها و تمرينهاي فيزيكي زيادي مثلا چندين ساعت در روز به طور مرتب انجام مي دهد و سينه هايش حركت زيادي ميكند(بعبارت ديگر مربي هاي ايروبيك، دوندگان ماراتن، سواركاران و…)به طور طبيعي پروتز سينه ي آن ها در يك دوره ي زماني مشخص نسبت به كساني كه تمرينات و تحركات كمتري دارند، بيشتر فرسوده و پاره مي شوند بنابر ابن به منظور داشتن يك ارزيابي مناسب براي حالت و موقعيت پروتز هاي سينه ي شما بهترين توصيه و پيشنهاد اين است كه توسط پزشك و متخصص به طور منظم بعد از 10 ـ 15 سال كه از عملتان گذشت معاينه شويد و اگر لازم بود سونوگرافي انجام دهيد.

عمل جراحي شامل چه كارهايي مي شود؟

اصل مهم در عمل جراحي بزرگ كردن سينه ايجاد يك پاكت در پشت عضله سينه ي ويا در پشت بافت سينه است كه پروتز سينه در آن جاي خواهد گرفت؛ اگرچه جزئيات زيادي در رابطه با اين عمل جراحي وجود دارد كه در صورت لزوم در معاينه حضوري خدمتتان توضيح داده خواهد شد.

چه نوع برش هايي وجود دارد؟
به طور كلي سه نوع برش اصلي جراحي براي جاگذاري كردن پروتز سينه وجود دارد. در برش زيرسينه اي، در زير سينه، در قسمت چين زير سينه ايبرش ايجاد مي شود. طول برش حدود 3-5 سانتيمتر است. اين متداولترين برش است و افتادگي طبيعي سينه معمولا به خوبي جاي زخم سينه را پنهان مي كند.

  • اين نوع زخم هميشه توسط لباس پوشيده مي شود؛ چون در اين نوع برش دسترسي مستقيم به فضايي كه پروتز سينه قرار خواهد گرفت وجود دارد، ايجاد دقيق اندازه و شكل پاكت امكان پذير است، موقعيت و مكان قرار گرفتن پروتز سينه ي درون پاكت دقيقا كنترل مي شود.
  • يك روش ديگر برش نزديك پوست تيره نوك سينه ميباشد كه در اطراف و دور لبه ي آن ايجاد مي شود. اشكال اين برش اين است كه توسط هيچ، چين پوستي پوشيده و مخفي نمي شود و جاي زخم ايجاد شده ممكن است ايجاد اختلال در شير دادن بكند.
  • روش سوم برشي است كه روي يكي از خطوط چين زير بغل ايجاد مي شود؛ اين برش كمتر استفاده مي شود چون پيدا كردن مكان مناسب براي پروتز سينه در بعضي بيماران سختتر است و اگر در آينده مشكلي بوجود آيد يك برش اضافي و ديگر روي سينه ممكن است نياز پيدا شود. اگرچه بعضي بيماران فكر مي كنند، كه اين برش كمتر از همه قابل رؤيت است، ولي در حقيقت اين موضوع هميشه صدق نمي كند، مخصوصا وقتي لباس بدون آستين پوشيده مي شود كه ناحيه ي زير بغل مشخص است.

به خاطر داشته باشيد كه جاي زخم هميشه وجود خواهد داشت و اين ارتباطي به محل برش ندارد و به مرور زمان كمتر قابل رؤيت خواهند شد؛ اگرچه هيچ جراحي نهايتاً نمي تواند ظاهر هيچ زخم بخصوص را پيش بيني كند. اسثتثاناً ممكن است از برشهاي ديگر مثل ناف و غيره نيز استفاده گردد كه كمتر متداول ميباشند.

شما پروتز سينه را كجا قرار مي دهيد؟ جلو يا پشت ماهيچه؟
دو مكان يا دونوع پاكت براي قرار گرفتن پروتز وجود دارد : زير بافت سينهو در جلوي ماهيچه ي سينهاي، زير ماهيچه اي سينه اي. ماهيچه ي سينه اي ماهيچه اي از قفسه ي سينه است كه معمولا در بدنسازان رشد مي كند.

در انگلستان مكان زير بافت سينه يا جلوي عضله اي رايج ترين مكان مورد استفاده مي باشد. ايراد آن اين است كه شكل ظاهري و نماي بيروني پروتز در زنان لاغر چشمگيرتر و آشكارتر است. در اين موارد ممكن است نماي لبه هاي پروتز در روي قفسه ي سينه قابل تشخيص باشد در اين موارد به شما توصيه مي شود كه پروتز سينه ها را به صورت زير ماهيچه اي بگذاريد.

بعضي انواع پروتز سينه وجود دارند كه براي روش جلوي عضله اي مناسب تر هستند. اين زنان معمولا سينه هاي اصلي شان بزرگتر از زمان حالشان بوده است. وقتي كاهش حجم بسيار زيادي در سينه ي اصلي وجود داشته است و در اندازه پوست ميزان كمي جمع شدگي وجود دارد، پس شكلي ايجاد مي شود كه مانند كيسهء خالي مي شود.

تحت اين شرايط گاهي اوقات بهتر است كه پروتز در موقعيت زير بافت سينه اي قرار بگيرند تا بتوانند پوستي كه سينه ي اصلي را پوشانده، پر كنند. در مواردي كه پوست خيلي شل و آويزان مي شود و نوك سينه، تاي زير سينه پائين مي آيد، لازم است تا دوباره نوك سينه را بالا آورده و پوست پوششي را با روشهاي ليفت پستان يا ماستوپكسي كوچك شوند. اين حالت نيز در زمان مشاوره مشخص ميشود.

دومين مكان، مكان زير ماهيچه اي بين ماهيچه ي ديواره ي قفسه ي سينه و خود قفسه ي سينه مي باشد.

مكان زير ماهيچه اي پوشش روي پروتز سينه را افزايش مي دهد، اين پوشش شكل و ظاهر پروتز سينهرا مخفي ميكند. اين مكان مخصوصا در زنان لاغري كه بافت سينه ي بسيار كمي دارندو يا اصلاً ندارند، بسيار مفيد است. با ايجاد پوشش زياد در اين شرايط جلوي عوارض ذكر شده را ميگيرد.هم چنين در اين روش، مامو گرافي با كيفيت بهتري انجام مي شود.ايراد آن اين است كه ممكن است، درد يا ناراحتي بيشتري بعد از عمل داشته باشيد و پروتز سينه با حركات معين ماهيچه حركت مي كنند و نيز در صورت وجود افتادگي نسبي، شكل پستان در حالت خوابيده و ايستاده متفاوت خواهد بود.

تصميم گيري در مورد اينكه درباره ي شما ،چه مكاني بايد براي گذاشتن پروتز سينه مناسب است، در زمان مشاوره مورد بررسي قرار خواهد گرفت و نهايتاً جراح پلاستيك مجرب با در نظر گرفتن تمام خصوصيات فردي شما جهات تصميم نهائي را مي گيرد.

چه نوع داروي بيهوشي مورد استفاده قرار مي گيرد و چه مدت عمل جراحي طول مي كشد؟
عمل جراحي تحت بيهوشي عمومي انجام مي شود و معمولا نياز است كه يك شب در بيمارستان بمانيد. اين عمل تقريبا يك ساعت يا كمي بيشتر به طول مي كشد.

آيا اين عمل دردناك است؟
هميشه پيشبيني ميزان درد براي هر شخص مشكل است. در حالي كه بعضي از خانم ها اين فرايند را دردناك مي دانند،بعضي گفته اند كه بعد از عمل جراحي درد بسيار كمي داشته اند. مكان قرار دادن پروتز سينه در پشت ماهيچه ي سينه اي همراه با درد بيشتري است، چون بايد مقداري از ماهيچه بريده شود تا فضايي براي گذاشتن پروتز سينه باز شود. بيشتر زنان ميزان متوسطي درد براي پنج روز اول دارند كه نياز به مسكن خواهند داشت. اگرچه بعد از يك هفته بيشتر زنان گفته اند بهبود قابل توجهي در علائم و نشانه ها داشته اند

بعد از عمل جراحي چه اتفاقي مي افتد؟
بعد از عمل جراحي سينه هاي شما تا حدودي ورم كرده و كبود مي شوند. اين حالت احتمالا بعد از دوتا سه هفته از بين ميرود. گاهي اوقات ورم دور سينه ممكن است با هم متفاوت باشد. اين حالت طبيعي و عادي است و به مرور زمان بر طرف مي شود؛ اگر تفاوت زيادي بين سينهاي دو طرف وجود دارد، حتما با پزشك معالج تماس بگيريد.

بعد از بزرگ كردن سينه ممكن است به نظر برسد كه سينه خيلي در بالا قرار دارد اين حالت نيز عادي است. در طي دو ماه اول بعد از عمل جراحي اين پروتز هاي سينه كم كم پائين آمده ودر نتيجه اي اثرات جاذبه ي زمين جاي خود را پيدا كرده و به حالت طببيعي باز مي گردند. اگر يك طرف سريعتر از طرف ديگر پائين آمد نياز نيست كه نگران شويد، چون اين حالت بعضي اوقات رخ مي دهد.

بدنبال عمل جراحي شما بايد بانداژ مناسبي در آن ناحيه داشته باشيد و لازم است كه به مدت دو هفته مكان عمل را خشك نگه داريد. بعد از 48 ساعت پانسمان شما بر داشته خواهد شد و زخم بررسي و باز بيني شده و كمي تميز مي شود.

مشاوره عمل بزرگ كردن سينه با پروتز

مشاوره عمل بزرگ كردن سينه با پروتز نقشي كليدي در رسيدن به نتيجه دلخواه دارد. در جلسه مشاوره پرسش‌هاي دقيقي را درباره انتظارات بيمار مطرح مي‌كنند، سابقه پزشكي بيمار را كاملاً بررسي و در نهايت تعيين مي‌كنند كه آيا انجام اين عمل با توجه به شرايط بيمار مناسب است يا خير. جلسه مشاوره فرصت مغتنمي است تا بيمار آگاهي خود را در زمينه عمل آتي افزايش دهد و مطمئن شود كه پروتز سينه انتخاب مناسبي است. به علاوه جراح نمونه‌هايي از تصاوير قبل و بعد از بيماران پيشين را نيز به بيمار نشان مي‌دهند تا درك درستي از نتيجه عمل شكل بگيرد.

افراد مناسب براي پروتز سينه

پروتز سينه يك عمل جراحي انتخابي با تهاجم حداقل است و بيمار بايد توصيه‌هاي مربوط به آمادگي پيش از عمل را كاملاً رعايت كند. متقاضيان ايده‌آل، بانوان غيرسيگاري و سالمي هستند كه پوستي با خاصيت ارتجاعي خوب و انتظاراتي واقع‌بينانه از نتيجه عمل دارند. بيماران بايد از دستورات مربوط به آمادگي قبل از عمل و مراقبت بعد از عمل پيروي كنند تا روند التيام به بهترين نحو سپري شود و نتيجه بهينه به دست آيد.

عمل پروتز سينه

بزرگ كردن سينه با پروتز عملي سرپايي است كه تحت بيهوشي عمومي در مدت يك تا دو ساعت انجام مي‌شود. پس از اين كه در جلسه مشاوره روش‌هاي مختلف بزرگ كردن سينه بررسي شد و جراح اندازه و نوع پروتز را با توجه به شرايط و ترجيح بيمار انتخاب كرد؛ در نهايت روش ايجاد برش و قرارگيري پروتز مشخص مي‌شود. جراح مي‌تواند براي وارد كردن پروتز برش‌ها را در سه محل متفاوت، يعني زيربغل، هاله دور سينه (بافت اطراف نوك پستان) يا چين زير سينه ايجاد كند. دكتر تمام اين برش‌ها را به گونه‌اي ايجاد مي‌كنند كه تا حد امكان محو و نامشخص باشد.

جراح پروتز را پس از ايجاد برش از بالا يا پايين عضله ديواره قفسه سينه وارد بدن مي‌كند. بدن پروتز را در جاي وارد شده نگه مي‌دارد و از جابجا شدن آن زير پوست جلوگيري مي‌كند. جراح برش را پس از قرار دادن پروتز در جاي مناسب مي‌بندد و بخيه مي‌زند.

دوران بهبود پروتز سينه

دوران بهبود اوليه پروتز سينه يك تا دو هفته طول مي‌كشد. بخيه‌هاي زده شده براي بستن برش قابل جذب است و نيازي به كشيدن ندارد، اما محل برش تا يك هفته پس از جراحي پانسمان است. هفته اول دشوارترين و ناراحت كننده‌ترين زمان دوران بهبود است. بيمار بايد تا چند هفته فعاليت خود را محدود كند و از انجام كارهاي بدني سنگين مانند ورزش خودداري كند. اكثر بانوان مي‌توانند يك هفته پس از جراحي به سر كار بازگردند.

ورم بعد از پروتز سينه طبيعي است و حدود شش ماه پس از جراحي وجود دارد. بااين حال نتيجه عمل تا حد زيادي پس از بهبود يافتن و جوش خوردن برش‌ها و فرونشستن بخش اعظم ورم مشخص است.

عوارض جراحي بزرگ كردن سينه (پروتز سينه)

در اغلب اوقات بيماران از شنيدن عوارض اعمال جراحي واهمه دارند و به همين دليل جراحان نيز در مشاوره‌هاي قبل از عمل كمتر به اين مسئله مي‌پردازند. نكته حائز اهميت اين است كه جراحي‌هاي زيبايي نيز همچون تمام اعمال جراحي با عوارض و پيامدهاي بالقوه‌اي همراه است. دسته‌اي از عوارض در مورد تمام اعمال جراحي مشترك است و ربطي به جراحي زيبايي ندارد ولي دسته‌اي از عوارض و پيامدها خاص اعمال جراحي زيبايي است.

مهمترين نكته‌اي كه قبل از هر چيز بايد به آن اشاره كرد، اين است كه ذكر اين عوارض و پيامدها فقط به منظور آگاه بودن بيمار است و اصلاً دليلي ندارد كه اين عوارض براي تمام بيماراني كه تحت عمل جراحي زيبايي قرار مي‌گيرند به وجود بيايد. در انجام تمام اعمال جراحي و از جمله عمل جراحي زيبايي اين احتمال وجود دارد كه چنين عوارض و پيامدهايي اتفاق بيفتد. امروزه و با پيشرفت روش‌هاي جراحي زيبايي و آشناتر شدن بيماران، تيم جراحي و بيهوشي با اين اعمال، درصد و احتمال بروز اين عوارض بسيار كاهش يافته است و با انجام مراقبت‌هاي صحيح و درست قبل و بعد از عمل و به كارگيري تكنيك مناسب جراحي و احتياطات لازم مي‌توان اين ميزان قليل را به حداقل ممكن رساند.

عوارض جراحي بزرگ كردن سينه با پروتز را مي‌توان همچون ساير اعمال جراحي به دو گروه عمده عوارض عمومي و عوارض اختصاصي تقسيم‌بندي كرد.

1- عوارض عمومي جراحي پروتز سينه

عوارض عمومي جراحي پروتز سينه را مي‌توان به عوارض زير تقسيم‌بندي نمود:

الف: خونمردگي و تورم: بروز خونمردگي و تورم پس از عمل جراحي پروتز سينه در ناحيه برش جراحي و اطراف آن پديده‌اي عادي است، ميزان و اندازه اين تورم و خونمردگي نيز بر حسب شرايط بيمار متفاوت است و ممكن است در ناحيه برش جراحي، زير خط سينه و ناحيه خط وسط قفسه سينه باشد. در هر صورت اين تورم و خونمردگي با گذشت زمان و حداكثر ظرف مدت هفت تا ده روز از بين مي‌رود.

ب: درد: درد پس از عمل قسمتي اجتناب ناپذير از پيامدهاي عمل جراحي است. ولي در جراحي پروتز سينه خصوصاً اگر پروتز در ناحيه زير عضله بزرگ سينه‌اي باشد، نسبت به ساير اعمال جراحي زيبايي كمي بيشتر است. خوشبختانه امروزه با استفاده از داروهاي ضد درد و شل‌كننده‌هاي عضلات كه در ناحيه عمل و محل قرار گرفتن پروتز تزريق مي‌شود از ميزان اين درد پس از عمل كاسته شده است.

ج: جا و اثر زخم: يكي از عوارض مورد توجه تمام بيماران در اعمالي كه با برش جراحي انجام مي‌شود، به وجود آمدن جا و اثر زخم جراحي است. همانطوري كه مي‌دانيد برش‌هاي مرسوم عمل پروتز سينه، برش دور هاله سينه و برش روي خط زير سينه است، از اين دو برش معمولاً اثر برش خط زير سينه به سبب وجود چين طبيعي با اثر و جاي بسيار كمتري همراه است، برش دور سينه نيز در غالب اوقات با اثر و جاي كمي همراه خواهد بود.

2- عوارض اختصاصي جراحي پروتز سينه

از عوارض مخصوص عمل بزرگ كردن سينه با پروتز مي‌توان به موارد زير اشاره نمود:

الف: حس نوك سينه: مسئله تغييرات حس نوك سينه غالباً در مورد برش دور هاله سينه مطرح مي‌شود. البته يكي از دلايل تغيير حس نوك سينه فشار پروتز بر روي پوست است كه گاهي اوقات در مورد هر دو برش عمل پروتز سينه ديده مي‌شود و كاملاً موقتي است. در مورد برش دور سينه نيز اگر اختلالي در حس نوك سينه به وجود آيد موقتي است و نبايد به صورت طولاني مدت مشكل عمده‌اي ايجاد نمايد.

ب: تشكيل كپسول فشارنده: يكي از عوارض نسبتاً نادر عمل پروتز سينه تشكيل كپسول فشارنده در دور پروتز است، خوشبختانه امروزه با توليد پروتزهاي جديد كه با تكنولوژي جديدتر توليد مي‌شوند از ميزان بروز اين عارضه كاسته شده است ولي به هر حال اگر چنانچه كپسول فشارنده‌اي اطراف پروتز تشكيل شود، علايمي چون درد سينه، ثابت شدن و عدم تحرك پروتز و در نهايت بدشكلي سينه به وجود مي‌آيد. در اين شرايط بايد بيمار تحت عمل مجدد و تعويض پروتز قرار گيرد.

ج: جراحي مجدد و تعويض پروتز: در واقع نبايد اين مشكل را جزء عوارض پروتز سينه مطرح كرد ولي به سبب كثرت سوال بيماران در اين مورد بهتر است به آن نيز اشاره كرد. اصولاً پروتز سينه را نبايد تعويض كرد مگر اينكه بيمار با آن دچار مشكل شده باشد. اين مشكلات عبارتند از:
● تشكيل كپسول فشارنده
● پارگي پروتز
● تغيير سايز بيمار
● تغيير وضعيت پوست و نسوج بيمار

در مورد كپسول فشارنده و پارگي پروتز قبلاً توضيح داده شده است ولي يكي از مشكلاتي كه ممكن است بيماران با گذر زمان با پروتز خود پيدا كنند، تغيير سايز و وضعيت پوست و نسوج بيمار است، پروتز به سبب مصنوعي بودن خود در گذر زمان وضعيت ثابتي دارد و تغيير سايز پيدا نمي‌كند، ولي بيماران با گذر زمان دچار چاقي و لاغري و پيري مي‌شوند و در اثر اين تغييرات پوست و نسوج زيرين آن به تدريج قوام و كيفيت خود را از دست مي‌دهند. به اين ترتيب پروتز ديگر با شرايط جديد پوست و نسوج نگهدارنده هم‌خواني ندارد و به همين دليل است كه ممكن است پس از گذشت چندين سال لازم باشد تا يك عمل ترميمي بر روي سينه انجام شود و شايد لازم باشد سايز پروتز را نيز بر حسب شرايط و نياز بيمار تغيير داد.

د: پاره شدن پروتز: يكي از عوارض احتمالي و بسيار نادر، پاره شدن پروتز است. در حال حاضر و با تكنيك‌هاي جديد، پروتزها به ترتيبي ساخته مي‌شوند كه حتي با فشارهاي زياد دچار پارگي نشوند، البته اصابت اجسام نوك‌تيز، اصابت گلوله و تصادفات بسيار شديد از اين قاعده مستثني هستند. ولي در هر صورت و به صورت بسيار نادر ممكن است پروتز پاره شود.

در صورت پاره شدن پروتز، بيمار ممكن است يكي از علايم زير را تجربه نمايد:
● احساس حالت برآمده در گوشه‌اي از سينه بر روي پروتز
● تغيير شكل پروتز
● احساس درد در نقطه‌اي خاص از جدار پروتز كه با تورم همراه است
بهترين راه تشخيص پارگي پروتز انجام MRI است و چنانچه پارگي پروتز تاييد شود بايد با جراجي مجدد آن را تعويض نمود.

ويزيت قبل از عمل در مطب:

حداقل يك يا دو ويزيت اوليه در مطب ضروري است كه بايد بيمار درباره سايز بعد از عمل و خواسته هاي خود با جراح صحبت كند. ممكن است تمام خواسته هاي بيمار انجام پذير نباشد كه به بيمار گفته ميشود . چون شكل سينه ها و نتيجه عمل رابطه نزديكي با شكل , سايز , ميزان افتادگي سينه قبل از عمل و روش جراحي بكار رفته داردپس ديدن عكسهاي قبل و بعد از عمل بيماران ديگر فقط مي تواند مثالهايي از اين عمل را به شما نشان دهدو مقايسه نتيجه عمل خود با ديگران فقط در صورتي كه وضعيت سينه شما شبيه هم باشد منطقي ميباشد . پس از معاينه دقيق و بر اساس وضعيت سلامتي فرد آزمايشات لازم وسونوگرافي يا ماموگرافي درخواست ميشود. در اين مرحله سايز تقريبي پروتز شما تعيين ميشود.

روشهاي جراحي

پروتز يا زير بافت سينه يا زير عضله سينه اي بزرگ گذاشته ميشود. براي قرار دادن پروتزهاي بزرگتر قسمتي از پروتز زير بافت سينه و قسمتي زير عضله گذاشته ميشود. براي گذاشتن پروتز زير بافت سينه لازم است كه بافت كافي در قسمت بالاي سينه ها وجود داشته باشد تا لبه پروتز از زير بافت معلوم نباشد.اينكه كدام روش بهتر است براي هر بيماري فرق ميكند پس جراح بر اساس شرايط سينه فرد در اين مورد تصميم ميگيرد.

چند نوع برش براي گذاشتن پروتز وجود دارد ؟

۱-برش زير سينه .رايجترين روش است جاي زخم بخوبي در زير سينه پنهان ميشود و به طول ۶-۴ ايجاد ميشود

۲-برش دور هاله سينه .اشكال اين برش اين است كه جاي زخم آن ميتواند ديده شود. اين روش اگر هاله سينه به اندازه كافي بزرگ باشد قابل انجام است .

۳- برش زير بغل .كمتر استفاده ميشود. چون جاي زخم مشخص است و گاهي پروتز در جاي درستش قرار نميگيرد.

گر چه در اكثر موارد سايز تقريبي پروتز قبل از عمل مشخص شده ولي حين عمل با كمك سايزر (نوعي پروتز كه ميتوان آن را تا هر سايزي كه بخواهيم باد كرد) و قرار دادن آن در فضاي ايجاد شده پشت سينه اندازه واقعي تر بدست ميايد.

محل انجام جراحي و روش بيهوشي

اين عمل با بيهوشي عمومي و در بيمارستان يا مركز جراحي محدود انجام شده و نياز به ۲۴ ساعت بستري دارد طول عمل ۲-۱٫۵ است.

مراحل پس از جراحي

پس از جراحي بيمار يك سوتين مخصوص را طبق صلاحديد جراح به مدت چند هفته ميپوشد.

پس از عمل وجود كمي درد كبودي وتورم در محل جراحي عادي ميباشد . روي زخمها پانسمان چسبي قرار داده ميشود و روز هفتم فرد پانسمان را برداشته دوش گرفته و تا روز دهم پانسمان را ادامه ميدهد. بخيه ها جذبي هستند و نياز به برداشتن ندارند. درن معمولا بيست و چهار ساعت بعد برداشته ميشود.

استراحت به مدت سه روز تا يك هفته در منزل كافيست . تا دو ماه حركات بازو بايد محدود شود . پياده روي اشكالي ندارد ولي انجام حركات ورزشي كامل تا چند ماه بايد محدود شود.

جاي عمل كه ابتدا قرمز است بتدريج محو ميشود . بيمار روز دهم وبيست ويكم ,دو ماه و شش ماه و يكسال بعد از جراحي مجددا ويزيت خواهد شد.

عوارض عمل

– عوارض زودرس مثل عفونت و خونريزي بسيار نادر است . بيشترين عارضه كه بيمار را نگران ميكند ايجاد اسكار بدشكل در محل برش جراحي استكه اگر دستورات رعايت شود به حداقل ميرسد. گاهي جهت اصلاح اسكارها به روتوش با جراحي يا ليزر نياز است. افراد بد زخم و پوستهاي كلوئيد ساز عمدتا قابل پيش بيني نيستند و بطور كامل و قطعي قابل درمان نيستند .

– بعلت تورم در محل عمل بيحسي در هاله سينه ميتواند تا چند ماه ادامه داشته باشد ولي بيحسي دائمي بسيار نادر است.

– شيردهي در اغلب روشها حفظ ميشود . يكي از شايعترين عوارض ورم سينه ها است كه گاهي ماهها وقت لازم است تا برطرف شود.

– در صورتي كه از قبل مختصري عدم تقارن از نظر اندازه و شكل ظاهري سينه ها وجود داشته باشد بعد از عمل به همان صورت باقي ميماند.

– عارضه نادر سفت شدن كپسول طبيعي تشكيل شده در اطراف پروتز مي باشد كه باعث سفت شدن سينه مي شود و بيمار احساس درد ميكند و گاهي شكل سينه به هم ميخورد كه درمان آن خارج كردن پروتز است.

– گاهي بنظر ميرسد كه پروتز بالاتر قرار گرفته است كه در اين صورت با بستن باند كشي در بالاي سينه ها پس از مدتي اين وضعيت اصلاح ميشود.

چه انتظاري از اين عمل داريم

نتيحه اين عمل ايجاد سينه هايي سفت تر و بزرگتر وخوش فرمتر ميباشد.بسته به روش جراحي براي نهايي شدن فرم سينه ها گاهي تا چند ماه بايستي صبر كرد.انجام هر گونه روتوش يا دستكاري مجدد سينه ها يك سال بعد امكانپذير است.


[ بازدید : 122 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به سايز پروتز سينه است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]