بايدها و نبايدهاي ليزر ليپوليز

سه شنبه 19 دی 1396
12:55
simaazizi

با توجه به اينكه چاقي امروزه به معضل اساسي در جوامع مختلف تبديل شده است، طبيعتا درمان آن هر روزه شكل جديدتري را تجربه مي كند و سعي مي شود از پيشرفت هاي تكنولوژيك براي درمان آن استفاده شود.

در چند سال اخير تكنيك هاي استفاده از ارتعاشات اولتراسوند و حرارت نور ليزر توانسته راه خود را در خرد كردن و از بين بردن سلول هاي چربي در ميان ساير درمان هاي چاقي باز كند كه اختصارا به اين تكنيك، ليپوليز يا خردكردن سلول هاي چربي مي گويند.

اين روش يكي ديگر از روش هاي درمان چاقي است كه امروزه باب شده است.

چه شرايطي باعث ايجاد نتيجه مناسب در درمان ليپوليز مي شود؟

نكته اي كه افراد بايد از آن آگاه باشند، اين است كه همه افراد مراجعه كننده نمي توانند كانديداي مناسبي براي انجام عمل ليپوليز باشند و اگر انتخاب اوليه صحيح نباشد، نتيجه نهايي به دست آمده نه مورد مطلوب بيمار خواهد بود و نه پزشك.


معيارهايي كه براي انتخاب بيمار مناسب بايد در نظر گرفت، عبارتند از:

- حجم چربي: حجم چربي در هر فردي متغير است، اما افرادي كه ضخامت چربي زير پوستشان بين يك تا شش سانتيمتر است، مي توانند جزو كانديداهاي اين عمل قرار بگيرند و افرادي كه ضخامت چربيشان بيشتر يا كمتر از ميزان نام برده است، براي انجام عمل ليپوليز مناسب نيستند.


- وضعيت پوست بيمار: افرادي كه افتادگي خفيف تا متوسط پوست دارند، مي توانند جزو كانديداهاي عمل ليپوليز باشند، اما افرادي كه افتادگي وسيع و شديد پوست دارند، ليپوليز به تنهايي نمي تواند باعث جمع شدگي يا كشيدگي پوست اين بيماران شود، به همين دليل اگر عمل ليپوليز به تنهايي در اين افراد انجام شود، نتيجه عمل، پوستي شل و افتاده تر از قبل خواهد بود كه ممكن است براي بيمار اين نتيجه ناخوشايند باشد، اما امروزه مي توان با عمل ليپوابدومينوپلاستي (به معناي حذف پوست اضافه پس از عمل ليپوليز) اين افراد هم جزو كانديداهاي عمل ليپوليز قرار بگيرند.


- وضعيت قوام جداره شكم: افرادي كه جداره شكمشان شل است (مانند كساني كه بارداري‌هاي متعددي داشته اند) انجام عمل ليپوليز باز هم به تنهايي پاسخگو نيست و بهتر است از روش ابدومينوپلاستي (باعث تقويت جداره شكم مي شود) استفاده كنند.

- داشتن خواسته معقول: بيماراني كه توقع منطقي از كاهش وزن خود دارند جزو كانديداهاي مناسب هستند، اما افرادي كه انتظار بيشتر از نتيجه معقول دارند، بهتر است اين عمل را انجام ندهند.

اگر حجم چربي به ميزان مناسب تخليه نشود باعث فرورفتگي، شكل ناهموار، شل شدن و مختل كردن پوست آن ناحيه شده و فرد را به مخاطره مي اندازد و خارج كردن 15 تا 20 كيلو چربي از بدن شخص خطرآفرين است


روش عمل ليزر ليپوليز به چه صورت است؟


يكي از مهم ترين بخش ها در عمل ليپوليز، استفاده مناسب از حجم مايع تاموسنت (اين مايع قبل از ليپوليز داخل چربي تزريق مي شود) است و اينكه چه حجمي از مايع در هر ناحيه از بدن فرد وارد شود نياز به تجربه و تخصص پزشك دارد تا نتيجه مطلوبي را به همراه داشته باشد.

بعد از تزريق مايع تاموسنت، دومين نكته كه در نتيجه مطلوب دخيل است، نوع دستگاه ليزر (كم‌توان و پرتوان) با طول موج مناسب است. بعد از آب كردن چربي‌ها و انجام ليپوليز، بايد ليزر به مقدار كافي به پوست فرد تابيده شود. اين عمل سلول‌هاي پوست بيمار را تحريك كرده و كلاژن بيشتري را ايجاد مي كند تا پوست بيمار به مرور زمان به حالت اوليه بازگردد و از شلي پوست افراد جلوگيري مي كند.


روش انجام ليزر ليپوليز چگونه است؟

پس از بي‌حسي موضعي، سوراخ بسيار كوچكي در پوست ايجاد مي شود و از طريق آن كانولا يا آسپيراتور به قطر يك تا دو ميليمتر زير پوست وارد مي شود. سپس كانولا به آرامي به عقب و جلو حركت داده مي شود تا تابش ليزر زير سلول هاي چربي برخورد كند و سبب پاره شدن ديواره سلول هاي چربي و سپس آزاد شدن چربي مايع درون سلول شود كه بعد از آن، اين چربي مايع به راحتي توسط ساكشن با فشار كم خارج شده يا توسط بدن متابوليز شده و از بين برود.


اگر حجم چربي خارج شده از بدن بيمار بيش از حد باشد، چه پيامدي به دنبال دارد؟

اگر حجم چربي به ميزان مناسب تخليه نشود باعث فرورفتگي، شكل ناهموار، شل شدن و مختل كردن پوست آن ناحيه شده و فرد را به مخاطره مي اندازد و خارج كردن 15 تا 20 كيلو چربي از بدن شخص خطرآفرين است.


دوره نقاهت ليزر ليپوليز چگونه است؟

درد پس از عمل كم بوده و با داروي مسكن مناسب كنترل مي شود. مختصري ورم و كبودي در محل عادي است و پس از مدتي برطرف مي شود. 3 الي 4 روز بعد از عمل، فرد قادر به انجام كارهاي معمول روزمره است.


محل هاي مناسب جهت ليپوليز كدامند؟

منطقه اي از بدن كه چربي به صورت موضعي رسوب كرده باشد، جهت ليپوليز مناسب است. از جمله: غبغب، سينه در آقايان، شكم، پهلو، خارج و داخل ران از نقاط مناسب جهت عمل ليپوليز است.


قبل و بعد از عمل ليپوليز بايد چه نكاتي رعايت شود؟

قبل از انجام عمل ليپوليز، بايد يك جلسه مشاوره براي بيمار گذاشته شود تا در مورد نحوه عمل، فوايد و عوارض آن (عوارض عمل ليپوليز بسيار ناچيز است، اما بهتر است به فرد گفته شود) توضيحات لازم ذكر شود. همچنين بعد از عمل، فرد بايد تحت نظر پزشك باشد و در جلسات تعيين شده مورد معاينه قرار گيرد، زيرا مراقبت هاي بعد از عمل ليپوليز قسمتي از عمل است كه باعث بهتر شدن نتيجه نهايي مي شود. همچنين نكاتي كه بعد از عمل بايد فرد به آن توجه كند، پوشيدن گن‌هاي مناسب است كه از تجمع مايعات و شلي پوست جلوگيري مي كند.


[ بازدید : 97 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به سايز پروتز سينه است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]