شما در حال مشاهده نسخه موبایل وبلاگ

سايز پروتز سينه

هستید، برای مشاهده نسخه اصلی [اینجا] کلیک کنید.

آشنايي باپروتز سينه و مواد تشكيل دهنده پروتز سينه

پروتز ها پوششي سيليكوني دارند كه قبلا داخل آن را با سرم نرماسالين پر مي كردند. فايده اين نوع سيليكون آن بود كه جراح مي توانست پوشش سيليكوني را لوله كرده (بدون آن كه داخلش مايعي وجود داشته باشد) و از سوراخ كوچكي كه روي پوست سينه ايجاد كرده بود به داخل سينه منتقل كند و بعد داخل محفظه سيليكوني را از مايع پر كند، اما اشكال اين نوع سيليكون ها اين بود كه بيمار هنگام حركت حس مي كرد داخل سينه اش مشكي وجود دارد كه از آب پر شده و تكان مي خورد كه احساس ناخوشايندي است. اشكال بعدي اين بود كه به مرور زمان ناحيه اي از پوشش سيليكوني چروك خورده و از همان ناحيه پاره و سرم خالي مي شد.

نحوه قرار دادن پروتز ها

از 3 طريق مي توان پروتز سينه را جايگذاري كرد:
– از برش حدود 4 سانتي متري زير سينه كه بسياري از جراحان ازاين برش استفاده مي كنند.
– برش زير بغل
– برش دور هاله سياه


بهترين و كم عارضه ترين روش جايگذاري پروتز سينه چيست؟

بهترين و كم عارضه ترين روش جايگذاري پروتز سينه برش زير سينه مي باشد زيرا جاي اسكار در محل زير سينه محو مي شود و جراح با ايجاد اين برش ديد بهتري پيدا مي كند و بادقت بيشتري مي تواند پروتز را جايگذاري كند. زماني كه قطر هاله دور سينه حدود 3 تا 4 سانتي متر باشد مي توان از برش دور هاله سينه استفاده كرد. برش زير بغل نسبت به برش هاي ديگر كمتر مورد استفاده قرار مي گيرد.


محل جايگذاري پروتز سينه

پروتز سينه بروي عضله سينه يا زير عضله سينه جايگذاري مي شود. در صورتي مي توان پروتز را در زير عضله سينه جايگذاري كرد كه در قسمت فوقاني سينه قطر بافت سينه بيشتر از 2.5 سانتي متر باشد.


انوع پروتز سينه

– نوع ساليني
– نوع سيليكوني


انواع پروتز سينه، از نظر جنس پروتز ها به دو نوع ساليني و سيليكوني است ، كه در حال حاضر از نوع ساليني (آب نمكي) استفاده نمي شود. بيشتر پروتز هاي سيليكوني در جراحي پروتز سينهكاربرد دارد. زيرا جنس اين پروتز ها به گونه اي است كه بدن آن را دفع نمي كند و همچنين جذب نيز نخواهد شد.

به طور كلي افرادي كه مي خواهند تا سايز سينه شان افزايش يابد، يا به دلايلي دچار تحليل رفتگي شديد سينه شده اند، از افتادگي سينه رنج مي برند و يا تحت درمان سرطان سينه بخشي از بافت سينه شان را از دست داده اند، كانديداي مناسب جراحي پروتز سينه هستند و با انجام عمل پروتز سينه مي توانند، به تناسب اندام برسند.

دقت داشته باشيد تا پس از انجام جراحي، تا مدتي از انجام حركات و فعاليت هاي سنگيني كه منجر به ايجاد درد در قفسه ي سينه مي شود، خودداري نماييد.


در چه افرادي لازم است همزمان با پروتز سينه، ليفت سينه انجام گيرد؟

برخي از افراد كانديداي مناسبي براي جراحي پروتز و ليفت سينه بطور همزمان هستند در صورتي كه ميزان افتادگي سينه شديد باشد و بيمار در كنار رفع اين افتادگي خواستار افزايش سايز سينه هاي خود باشد جراحي ليفت و پروتز سينه همزمان انجام مي گيرد.


آيا پروتز سينه عوارضي هم دارد؟

بله، اين عوارض به دو دسته كوتاه مدت و درازمدت تقسيم مي شوند. از شايع ترين عوارض كوتاه مدت مي توانيم به عفونت اشاره كنيم. به طور كلي ورود هر جسم خارجي در بدن مي تواند احتمال عفونت را بالا ببرد. در درازمدت هم شايع ترين عارضه، كپسولار كانتركچر است. وقتي بافت خارجي درون بدن قرار مي گيرد، بدن يك لايه هم بندي كيسه مانند را به دور آن تشكيل مي دهد و بافت خارجي را درون كيسه اي حبس مي كند.

اين حالت ممكن است باعث شود بافت هاي كلاژني اطراف دچار انقباض شده و پروتز سينه را تحت فشار قرار دهد. شرايط به وجود آمده شكل پروتز را تغيير مي دهد و به دنبال آن شكل سينه نيز تغيير مي كند و بدشكل مي شود. البته درد نيز ايجاد مي شود. پس علامت اصلي در درازمدت، درد و ايجاد نامنظمي در شكل سينه است.

پروتز سينه براي بزرگ كردن سينه ها چه مزايا و معايبي دارد؟

بزرگ كردن اندازه سينه ها (پستان) و اعمال جراحي زيباسازي آن از شايع ترين جراحي هاي پلاستيك در زنان مي باشد. بهترين و شناخته شده ترين روش براي افزايش اندازه سينه ها، گذاشتن پروتز است. جراح برش كوچكي در ناحيه زير پستان يا دور هاله ميدهد و پروتز را از اين برش وارد ميكند و زير نسج پستان يا عضله سينه اي بزرگ ميگذارد تا پستان برجسته تر شود.

پروتزها انواع و شكلهاي متفاوتي دارند و برحسب تجربه جراح و درخواست بيمار، براي هر خانمي اندازه و نوع خاصي از آن استفاده ميشود. شكل پروتزها يا گرد است يا حالت اشكي دارد. در نوع اشكي آن، ناحيه فوقاني باريكتر و طبيعي تر است و ناحيه تحتاني بيشتر پر ميشود و مورد توجه برخي بيماران قرار ميگيرد. عيب اين پروتزها اين است كه اگر كمي در جاي خود بچرخند حالت قرينه خود را از دست مي دهند و به تصحيح مجدد نياز پيدا مي كنند. پروتزهاي گرد در تمام جهات يكسان هستند و استفاده از آنها راحت تر است. اين پروتزها از يك جدار سيليكوني تشكيل شده اند كه داخل آنها را با ژل يا سرم نمكي پر ميكنند. در پروتزهايي كه با ژل پر شده اند، امكان نشت ژل از منافذ ريز جدار پروتز وجود دارد و گرچه به دليل چسبنده بودن ژل داخل آن پروتز سينه كاملا خالي نميشود و شكل خود را حفظ ميكند اما همان ميزان ژلي كه نشت كرده است گاهي باعث بزرگ شدن غدد لنفاوي و دردناك شدن آنها ميشود.



روش هاي بزرگ كردن اندازه سينه (پستان) - عمل پروتز سينه

خطر پروتز هايي هم كه داخل آنها با سرم نمكي پر شده است، از نظر حساسيت براي بيمار كمتر است زيرا حتي در صورت بازشدن جدار آنها، مايعي كه به بيرون نشت ميكند سرم نمكي است كه كاملا با بدن سازگار است و بلافاصله جذب ميشود. حسن ديگر اين پروتز ها اين است كه به برش كوچك تري براي جاگذاري نياز دارند و حتي با يك برش كوچك در زيربغل ميتوان آنها را زير پستان و در محل مورد نظر قرار داد. عيب اين نوع پروتز اين است كه در موارد نادري سرم داخل آنها از منافذي كه در جدار پروتز ايجاد ميشود تخليه ميشود و بايد جايگزين شود بنابراين برخي جراحان پروتزهاي حاوي ژل را ترجيح مي دهند.


بزرگ كردن اندازه سينه ها با تزريق مستقيم ژل با سرنگ

تزريق ژل به دليل تماس مستقيم ژل با نسج بدن و ريسك بالاي عفونت و عوارض ديگر توصيه نميشود و در موارد زيادي پس از مدتي ژل تزريق شده در يك محل جمع ميشود و توده اي ايجاد ميكند كه براي تخليه آن راهي به جز عمل جراحي وجود ندارد.


روش غير جراحي براي بزرگ كردن اندازه سينه ها

بسياري از خانم ها ترجيح ميدهند براي بزرگ كردن اندازه سينه هايشان و يا كوچك كردن آنها از روشهاي غير جراحي استفاده كنند. از اين قبيل روش ها ميتوان به كرم ها، ژل ها و لباس هاي لرزاننده (سوتين جادويي) اي كه تبليغ ميشود اشاره كرد. مسلما هر روشي كه نياز به برش و بيهوشي نداشته باشد بهتر است ولي متاسفانه در اين روش سوء استفاده زيادي انجام ميشود و شركت هاي متعددي ادعا مي كنند كه كرم يا وسيله اي اختراع كرده اند كه قادر است بدون عمل جراحي، پستان را بزرگ تر يا كوچك تر كند اما هيچ كدام از اين روش ها تاثيري ندارند و فقط به طور موقت پستان را متورم ميكنند و پس از قطع مصرف، ورم پستان از بين ميرود و حتي از قبل هم بدتر ميشوند. در عين حال مشكلاتي مانند درد يا ترشح از پستان ايجاد ميكند و تاثيرات دراز مدت آن بر سلامت پستان و ايجاد سرطان نامشخص مي باشد.


دلايلي براي جراحي زيبايي سينه در بين خانم ها

از آنجايي كه بعضي خانوم هااز سينه هاي خوش فرم و مناسب برخوردار هستند اما بعضي ها دوست دارند سينه هاي بزرگتري داشته باشند و با اين عمل زيبايي سينه هاي خود را بزرگ مي كنند.

برخي اختلالات هم در بعضي خانوم باعث شده است كه در انها رشد سينه به حالت نرمال نباشد و براي حل اين مشكل رو به اين عمل مي آورند.

اغلب مشكلات هم بعد از شيردهي و افزايش سن خانوم ها گريبان گير آنها ميشود كه در ان حالت سينه شكل و حالت عادي خود را از دست مي دهد و اين امر ناخوشايند از نظر خانوم ها بسيار بد است و نياز به جراحي سينه دارد.

شايع ترين عمل هم براي كساني است كه از بيماري كانسر سينه رنج مي برند خواهان اين عمل زيبايي هستند.

جراحی زیبایی، جایز است یا حرام؟

بطور کلى عمل جراحی زیبایی درمان بیماری محسوب نمی‏شود و نگاه کردن و لمسِ حرام به خاطر آن جایز نیست مگر در مواردی که برای درمان سوختگی و مانند آن ضرورى باشد و پزشک مجبور به لمس و نگاه کردن باشد.

به گزارش تبیان، این جمله «پزشک محرم است» غلطی است که متاسفانه شهرت فراوانی هم دارد. پزشک، به هیچ عنوان محرم نیست و تنها در صورت عدم دسترسی به پزشک همجنس، پزشک غیر همجنس آنهم فقط به مقداری که لازم است می تواند آن بخش لازم از بدن نامحرم را ببیند یا لمس کند.

بنابراین خانمی که صرفا برای زیبایی بیشتر قصد عمل زیبایی دارد؛ چون این کار ضرورتی ندارد؛ نمی تواند سر و صورت و یا بدن خود را در معرض نگاه و یا لمس (تماس مستقیم) پزشک نامحرم قرار دهد. اگر این عمل ضرورت داشت و پزشک خانم هم نبود؛ می تواند به پزشک مرد مراجعه کند.البته باید در نظر داشت جراحی زیبایی طیف وسیعی را در بر می گیرد از جمله پروتز سینه یا جراحی زیبایی بینی.



در سال های اخیر تمایل افراد جهت جراحی های زیبایی افزایش یافته است و انجام این گونه عمل ها از نظر شرعی دارای احکامی است که ما در این مقاله برآنیم با برخی از آنها را بازگو نماییم.


سوال: حکم استفاده از عمل جراحی پلاستیک برای زیبایی پروتز سینه چیست؟

حضرت آیة الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی):

اگر موجب ضرر قابل اعتنا و چشمگیر نباشد فی نفسه منعی ندارد‎ ولی توجه داشته باشید بطور کلى عمل جراحی زیبایی درمان بیماری محسوب نمی‏شود و نگاه کردن و لمسِ حرام به خاطر آن جایز نیست مگر در مواردی که برای درمان سوختگی و مانند آن و ضرورى باشد و پزشک مجبور به لمس و نگاه کردن باشد و مراجعه به پزشک مماثل حاذق و متخصّص غیرممکن و یا خیلى سخت باشد.


حضرت آیة الله مکارم شیرازی (مدظله العالی):

در صورتى که آمیخته با حرام یا ضرر مهمّ دیگرى نباشد ذاتاً اشکالى ندارد، ولى چنانچه مستلزم حرامى باشد (مانند لمس و نظر حرام) تنها در صورت ضرورت جایز است.


حضرت آیة الله نوری همدانی (مدظله العالی):

اگر در جراحی مذکور غرض عقلائی داشته باشد و اسراف نباشد اشکال ندارد.


* حضرت آیة الله سیستانی (مدظله العالی):

فی نفسه اشکال ندارد.


همچنین دو تن از مجتهدین و مدرسین حوزه علمیه این گونه پاسخ داده اند:

* آیة الله علوی گرگانی (مدظله العالی):

از نظر ما جایز نیست.


* آیة الله سید محمد شاهرودی (مدظله العالی):

فی نفسه جایز است لکن باید از تماس با نامحرم و نگاه اجنبی و محرمات دیگری که ممکن است همراه آن صورت گیرد اجتناب نمود.


سوال: نظر به آنکه تعداد جراحی های زیبایی روز به روز در حال افزایش است و افراد بعضا با پذیرش خطرات جانبی چنین جراحی هایی به آن اقدام می کنند، حکم شرعی در خصوص انجام جراحی های زیبایی غیر ضروری که بعضا با خطراتی نیز همراه است، چیست؟


پاسخ آیة الله العظمی فاضل لنکرانی (ره):

«اگر طبق تشخیص پزشک متخصص و مورد اطمینان عمل مذکور خطر جانی و ضرر قابل توجهی برای شخص داشته باشد انجام آن جایز نیست».


* آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی):

«جراحی زیبایی در صوتی که خطر و ضرر مهمی نداشته باشد و توسط همجنس صورت گیرد و مفسده دیگری بر آن مترتب نشود اشکالی ندارد».


* آیة الله العظمی نوری همدانی (مدظله العالی):

در فرض سۆال جایز نیست و نسبت به وجود ضرورت باید مورد و خصوصیات آن مشخص گردد تا پاسخ داده شود».


* پاسخ آیة الله العظمی سیستانی (مدظله العالی):

«اگر احتمال مرگ یا نقص عضو باشد و احتمال به قدری قوی باشد که برای عقلا موجب خوف باشد، جراحی مذکور به هیچ وجه جایز نیست و اما اگر چنین ضرری نداشته باشد جایز است حتی اگر ضروری نباشد مگر اینکه مستلزم گناهی مانند نگاه نامشروع یا لمس نامحرم باشد که در این صورت فقط در صورت ضرورت جایز است و ضرورت را خود مکلف باید تشخیص دهد. مثلا اگر چهره انسان مشوه باشد معالجه ضروری است و در مورد زنان طبیعی است که زیبایی در بسیاری از موارد ضروری است.


* پاسخ آیة الله العظمی موسوی اردبیلی (مدظله العالی):

«ضرورت جراحی زیبایی باید با نظر پزشک متخصص و متعهد معین شود و اگر از آن جراحی ضرر و یا خطر بزرگ و متنابهی متوجه شخص گردد جایز نیست و در صورت غیر ضروری بودن در فرض مذکور به طریق اولی جایز نیست».


* پاسخ حضرت آیة الله صانعی (مدظله العالی):

«به طور کلی جراحی برای زیبایی فی حد نفسه حرمت شرعی ندارد، لکن اگر همراه با احتمال ضرر و مشکلات و حرج های متعدد و شدید و سخت باشد. همان مرض های پوستی و بدنی صعب العلاج، به خاطر آن گونه ضرر ها حرام و غیر جایز است و در حلیت و حرمت ذکر شده ضرورت و عدم ضرورت تأثیری ندارد مگر آنکه فردی اگر این عمل جراحی زیبایی را انجام ندهد خود ترک عمل باعث مشقت و صدمه فراوان غیر قابل تحمل در زندگی می گردد که در آن صورت باید بین حرج و ضرر حاصله و خطرهای جانی کسر و انکسار شود و تشخیص آن هم بعد از معلوم بودن مقدار ضرر و حرج با فتوی است و ناگفته نماند که این فرض، نادر اما صور مختلفه ای دارد».


سه سـۆال از آیةالله العظمی مکارم شیرازی (مدّظلّه) راجع به جراحی برای زیبائی:

۱) من می خواهم بر روی صورت عمل لیزیک انجام دهم برای زیبایی و نه درمان اما تا دو یا سه هفته نباید آب به آن بزنم. آیا با علم به این موضوع که مانع وضو و غسل است می توانم این عمل را انجام بدهم؟ در این مدت چگونه باید وضو و غسل را انجام دهم؟

در مورد عمل جراحی، در صورتى که آمیخته با حرام یا ضرر مهمّ دیگرى نباشد ذاتاً اشکالى ندارد، ولى چنانچه مستلزم حرامى باشد (مانند لمس و نظر حرام) تنها در صورت ضرورت جایز است.

در مورد وضو و غسل نیز در صورت جواز غسل و وضوی جبیره ای می کنید.


۲) نظر شما در مورد عمل جرّاحى زیبا سازى که بعضى انجام مى دهند چیست؟ قابل توجّه این که این عملیّات گاهى براى از بین بردن زشتى مادرزادى است و گاهى براى از بین بردن زشتى است که مادرزادى نیست مثل زخمها و جراحاتى که بعداً عارض مى شود و گاهى اصلا براى از بین بردن زشتى نیست، بلکه براى زیباتر شدن است؟

پاسـخ: در صورتى که آمیخته با حرام دیگرى نباشد در هیچ صورت اشکال ندارد و در صورتى که مستلزم حرامى باشد (مانند نظر و لمس نامحرم) تنها در صورت ضرورت، جایز است.


۳) عمل های جراحی که برای زیبایی است مانند عمل بینی چه حکمی دارد؟

اشکالی ندارد ولی باید از طریق هم جنس بوده باشد مگر این که لمس صورت نگیرد.


و سوال آخر از محضر مبارک آیة الله خامنه ای:

سوال: جراحى بینى و یا گوش جهت زیبایى شرعاً چه حکمى دارد؟

جواب: اگر موجب ضرر قابل اعتنا و چشمگیر نباشد، فى نفسه منعى ندارد.


نکاتی که در مورد جراحی های زیبایی باید مورد توجه قرار گیرد:

۱. اگر این جراحی ها ضرورت دارد بی تردید باید انجام شود. فقط باید دقت کرد که اگر پزشک هم جنس وجود دارد باید به آن مراجعه کرد تا نظر و یا لمس حرامی صورت نگیرد.

۲. اگر این جراحی ضرورت نداشت لازم است دو نکته را در نظر داشت و آنها را رعایت کرد:

الف. عمل مربوطه، آسیب قابل توجه ای را به انسان نرسانده و موجب ضرر چشمگیری نشود.

ب. باید پزشک مربوطه هم جنس باشد و از لمس و نگاه حرام هم پرهیز شود.


۳. این احکام در تمام انواع و اقسام جراحی ها چه آنکه برای زیبایی انجام می شود و چه آنکه برای غیر زیبایی است و یا سایر مراجعات پزشکی، مشترک است و باید رعایت شود.

۴. باید توجه داشت که این جمله «پزشک محرم است» غلطی است که متاسفانه شهرت فراوانی هم دارد. پزشک، به هیچ عنوان محرم نیست و تنها در صورت عدم دسترسی به پزشک همجنس، پزشک غیر همجنس آنهم فقط به مقداری که لازم است می تواند آن بخش لازم از بدن نامحرم را ببیند یا لمس کند.


بنابراین خانمی که صرفا برای زیبایی بیشتر قصد عمل زیبایی دارد؛ چون این کار ضرورتی ندارد؛ نمی تواند سر و صورت و یا بدن خود را در معرض نگاه و یا لمس (تماس مستقیم) پزشک نامحرم قرار دهد. اگر این عمل ضرورت داشت و پزشک خانم هم نبود؛ می تواند به پزشک مرد مراجعه کند.

ورزش هاي بزرگ كردن سينه بدون جراحي

جاي خجالت نيست و هيچ اشكالي ندارد اگر شما سينه هاي بزرگتري مي خواهيد. اگر چه بدون جراحي، بزرگ كردن سينه مي تواند كمي مشكل باشد. اگر مي خواهيد سينه هاي بزرگتري داشته باشيد، مي توانيد برخي از تمرين هاي يزرگ كردن پستان را انجام دهيد، برخي از دستگاه هاي پزشكي را امتحان كنيد، يا حتي سعي كنيد سينه هايتان را بزرگتر نگاه داريد، اگر مي خواهيد در مورد ورزش هاي بزرگ كردن سينه بدانيد، اين مقاله را دنبال كنيد.

با اين ورزش هاي روزانه سينه هاي خود را برجسته كنيد، تعدادي افراد براي بزرگ و برجسته كردن سينه هاي خود عمل پروتز سينه را انجام مي دهند،

براي بزرگ كردن سينه حركت شنا انجام دهيد

شنا زدن، ماهيچه هاي پستان را كه زير سينه قرار دارند، تقويت كنند. با انجام چند بار فشار دادن يك بار مي توانيد سلاح هاي خود را تحت فشار قرار دهيد، بنابراين، با انجام ۲ يا ۳ مجموعه از ۱۰ فشار در يك روز، اگر شما از نظر جسمي قوي هستيد، شروع كنيد. اگر شنا زدن براي شما تازه است، با ۲ مجموعه از ۵ شروع كنيد و كم كم زيادش كنيد. با شكم خود روي زمين شروع كنيد و دستهاي خود را مستقيما زير شانه هاي خود قرار دهيد.

به آرامي بدن خود را به سمت بالا به سمت پانك فشار دهيد تا در برابر زمين قرار گيرد تا زماني كه بر روي انگشتانتان بلند شويد، دستان خود را راست كنيد. پايين كشيدن خود به سمت زمين بدون اينكه اجازه دهيد شكمتان زمين را لمس كند و دوباره خود را بالا ببريد.
اگر اين خيلي چالش برانگيز باشد، با انجام فشار دادن، هنگام زانو زدن و پايين آوردن پاها روي زمين شروع كنيد.


دمبل بزنيد تا سينه هايتان بزرگ تر شود

اگر تا به حال دمبل نزده ايد، به يك باشگاه ورزشي برويد و با يك مربي متخصص مورد اعتماد كار كنيد. اين تمرين ديگري است كه مي تواند به تقويت ماهيچه هاي سينه شما كمك كند. كاري كه شما بايد انجام دهيد اين است كه برخي از دمبل ها را پيدا كنيد كه به اندازه كافي سنگين هستند تا تاثير بهتري بگذارند اما نه خيلي سنگين است كه باعث ايجاد فشارشود. دمبلي حدود ۳ تا ۵ كيلو خوب است. همچنين مي توانيد اين ورزش را بدون نياز به تمرين انجام دهيد. در اينجا چگونگي انجام اين كار آمده است.

دمبل ها را در دستان خود نگه داريد و دستان خود را روي ران بگذاريد. كف دست شما بايد به سمت پايين حركت كند.
در حالي كه دست هاي خود را به صورت مستقيم نگه داريد، بازوهاي را خود را كمي خم كنيد.
هنگامي كه دمبلها بالاي سر شما بالا مي روند، آنها را به آرامي به طرفين پايين بياوريد و تكرار كنيد.
شما مي توانيد از اين مانور به عنوان تقليد از حركات شنا زدن در نظر بگيريد با اين تفاوت كه در پشت شما متمركز است.


حركت فلاي ليفت انجام دهيد

براي انجام اين كار، روي پشت خود بخوابيد، بازوي خود را در هر دو طرفتان نگه داريد، وزنه كم وزن، بين ۳ تا ۵ كيلو برداريد. وزنه ها بايد به سمت پايين ، بنابراين روي وزنه به سمت شما قرار گيرد.
به سادگي دست هاي خود را به سمت بيرون حركت دهيد، بنابراين بدن شما به شكل يك صليب دربيايد. هنگامي كه بازوهاي شما به حداكثر فاصله خود مي رسانيد، فقط آنها را به سمت داخل حركت مي دهيد، بنابراين درست در بالاي سينه شما قرار مي گيرند. دست هاي خود را به طور پيوسته باز و بسته كنيد.


روي ديوار حركت شنا برويد تا سينه هايتان بزرگ شود

اين يك نسخه ديگر از شنا زدن است كه بازوها و ماهيچه هاي پستان را به كار مي اندازد. در حدود فاصله نيم متر از ديوار ايستاده و كف دست خود را روي ديوار فشار دهيد و بازوهاي خود را مستقيما قرار دهيد. سپس، در حالي كه آرنج خود را خم كرده، به سمت ديوار جمع شويد تا آرنجتان كامل خم شود و اين در حالي است كه پاهاي خود را تا جايي كه ممكن است ثابت نگه داريد. اين نوعي شنازدن منتها روي ديوار است.
براي شروع كار، ۱۰ بار اين حركت را تكرار كنيد.


حركت كرانچ به بزرگ شدن سينه ها كمك مي كند

اين تمرينات چربي شكم را برطرف مي كند و عضلات شما را تقويت مي كند. بازوهاي هاي خود را به سمت خود بگذاريد و زانو هايتان را خم كنيد. با پاي خود و بازوهاي بر روي زمين بشينيد. سپس پاها و بازوهاي خود در همان موقعيت قرار دهيد.
اين حركت را ده بار تكرار كنيد. از تكرار بيش از حد حركت كرانچ بپرهيزيد.

رژيم غذايي براي بزرگ شدن سينه!

آيا شيردهي و حاملگي براي زناني كه پروتز سينه دارند امكان ‌پذير است؟
بايد اين مساله را بدانيد كه پروتز سينه هيچ مانعي را براي شيردهي ايجاد نمي‌ كند و فرد قادر به توليد شير كافي خواهد بود.

حاملگي براي فردي كه پروتز سينه دارد هيچ مانعي ندارد و مانند تمام افراد عادي بافت‌ هاي سينه در طي بارداري بزرگ شده و پوست نيز كشيده مي ‌شود و بعد از حاملگي و پايان شيردهي بافت سينه كوچك و جمع خواهد شد. پيش ‌بيني اين‌ كه چه ميزان، اين تغييرات رخ خواهد داد غيرممكن است ولي حجم پروتز سينه طي بارداري و شيردهي به همان اندازه باقي خواهد ماند.


مواردي كه بايد بعد از عمل به آن ها توجه كنيم
بعد از عمل به آرامي مي ‌توانيد راه برويد و كارهاي بسيار سبك را انجام دهيد ولي بايد توجه داشته باشيد كه تا ۱۰ روز اول از انجام هرگونه كارهاي كشيدني يا بلند كردني پرهيز كنيد. بعد از اين مدت حتي مي ‌توانيد به سر كار خود برگرديد، تمرينات سبك دست و پاها را بعد از ۳ هفته شروع كنيد و تمرينات بازوها و شانه‌ ها و شنا كردن را مي ‌توانيد بعد از ۶ هفته شروع كنيد. رانندگي كردن بعد از يك هفته مجاز است و فعاليت جنسي بعد از ۴ هفته مانعي ندارد.



محل زخم بايد بانداژ مناسبي داشته باشد و لازم است كه به مدت ۲ هفته مكان عمل را خشك نگه داريد.
بعد از يك هفته پانسمان برداشته خواهد شد و زخم بررسي و بازبيني شده و كمي تميز مي‌ شود. خوشبختانه جاي زخم‌ ها كوچك بوده و حدود ۴ سانتي ‌متر است. در ابتدا جاي زخم‌ ها قرمز، ملتهب، برجسته و حتي داراي خارش مي ‌باشد كه به مرور زمان كم رنگ شده و صاف مي‌ شود. اين فرآيند يك حالت عادي در التيام زخم است و حدود ۲ سال طول مي ‌كشد. براي تسريع و تسهيل فرآيند ترميم مي‌ توان از ليزر و ماساژ روزانه كمك گرفت.


افراد مناسب براي اين جراحي چه كساني هستند؟
افراد مناسب براي اين جراحي كساني هستند كه سينه‌ هاي كوچكي دارند و مي ‌خواهند سينه بزرگ ‌تري داشته باشند يا اين ‌كه در سينه‌ هاي شان عدم تقارن و اختلاف سايز و اختلاف شكل وجود دارد و همچنين كساني كه بر اثر شيردهي و يا لاغر شدن سينه‌ هاي شان كوچك و شل شده است.
موارد منع اين عمل براي كساني است كه بيماري داخلي جدي دارند يا كساني كه تصورات و انتظارات غيرعادي و غيرواقعي از اين جراحي دارند و همچنين كساني كه سابقه سرطان پستان در افراد فاميل درجه يك و ۲ آن ها قويا شديد است، به علت تداخل احتمالي پروتز در تصاوير ماموگرافي بهتر است اين عمل را انجام ندهند.


محدوده سني وجود ندارد و زماني كه بلوغ سينه كامل شده باشد يعني ۱۸ سالگي به بعد، اين عمل قابل انجام است. همچنين در سنين بالا و در سنين بعد از يائسگي مشكلي ايجاد نمي ‌كند.
آيا پروتزهاي سيليكوني خطرناك هستند؟

پوسته خارجي تمام پروتزها از ماده‌ اي به نام سيليكون ساخته شده است ولي ماده پُركننده پروتزهاي مختلف با هم متفاوت است كه اين مواد مي ‌تواند از آب نمك، ژل سيليكون خالص كه خود به دو دسته ژل ساده يا ژل منسجم تقسيم مي ‌شود، ژل شكر و نمك(هيدروژلي)‌ و روغن سويا(تري لوسنت)‌ كه اخيرا كشف شده و تا بررسي‌ هاي بيشتر مورد استفاده قرار نمي ‌گيرد، تشكيل شده باشد.


رايج ‌ترين پروتز مورد استفاده در حال حاضر ژل سيليكوني است چرا كه به خاطر نرمي ذاتي ژل سيليكون كه با طبيعت سينه سازگار است مورد استقبال بيشتري قرار گرفته است. از آن جايي كه سيليكون در مايعات بدن و همچنين به ميزان زيادي در محيط اطراف ما وجود دارد سازگاري پروتزهاي سيليكوني يا بدن انسان نسبت به ساير مواد بالاتر است و هيچ مدرك علمي و قاطعي وجود ندارد كه نشان دهد مواد سيليكوني موجود در پروتزهاي سينه خطر بيماري‌ هاي بافت ‌هاي همبندي يا سرطان سينه را افزايش مي ‌دهد.

اينكه چي بخورم تا سينه هام بزرگ شه شايد سوال شما هم باشد. خيلي از خانم ها دوست دارند سينه هاي بزرگتري داشته باشند تا اندامي جذاب تر داشته و به خصوص در لباس مجلسي زيباتر شوند. قطعا يك رژيم غذايي مناسب مي تواند به رشد سينه ها تا حدي كمك كرده و شما را بي نياز از جراحي سينه كند.

استروژن هورمون زنانه است كه مسئول رشد سينه هاي شما هم هست. گرچه بدن شما در دوران بلوغ و حتي تا زماني كه شما ۱۸ يا ۱۹ ساله شويد،به طور طبيعي استروژن توليد مي كند اما هيچ مشكلي در تمركز كردن روي غذا خوردن بيشتر كه حاوي استروژن است وجود ندارد تا كمك كند سينه هاي خود را كمي بزرگتر كنيد.

عدس و نخود
لپه و لوبيا
محصولات لبني مانند پنير و ماست
دانه شنبليله
ادويه جات ترشي جات مانند مريم گلي، شبدر و پونه


فيتواستروژن هنگامي مفيد است كه ميزان استروژن شما كم است، زماني كه فيتواستروژن مصرف مي كنيد به افزايش اندازه پستان كمك مي كنيد. مطالعات نشان داده اند كه قرص هاي فيتواستروژن سبب افزايش ميزان بافت پستان در زنان قبل از يائسگي شده است و البته بسياري از غذاهاي خوشمزه حاوي آن هستند، بنابراين افزودن آنها به رژيم غذايي شما ضرر ندارد.

آجيل مانند پسته، گردو، بادام زميني و شاه بلوط
نوشيدني هايي مانند چاي سياه و چاي سبز
ميوه هايي مانند هلو، توت فرنگي و تمشك
دانه كتان
لوبيا سبز و كدو سبز

زمان مناسب براي پروتز سينه و علت آن!

امروزه يكي از اعمال جراحي زيبايي كه رشد چشمگيري در بين زنان داشته جراحي زيبايي پروتز سينه است. آمارها نشان مي‌ دهد كه بيش از ۳ ميليون زن در سراسر دنيا در ۳۵ سال اخير پروتز سينه گذاشته ‌اند و اين آمار هر ساله افزايش مي ‌يابد.

برخي از زنان بر اين باورند كه سينه‌ هاي شان بسيار كوچك است و يا اندازه و شكلش ناموزون و نامتوازن است و يا در برخي از زنان سينه‌ هاي شان كاملا رشد نكرده است يا بعد از حاملگي يا تغيير وزن يا پير شدن به ميزان قابل توجهي اندازه و شكلش را از دست داده و تغيير كرده‌اند.

اما بد نيست بدانيد گذاشتن پروتز سينه هم مانند بسياري از اعمال جراحي زيبايي ديگر، متاسفانه به مُد تبديل شده است در صورتي كه براي خيلي از افرادي كه اين عمل را انجام مي ‌دهند ضرورتي ندارد يا حتي براي چنين كاري منع پزشكي دارند.

ساختمان پستان از لوبول‌ها و مجاري شيري به همراه چربي و بافت همبند تشكيل شده است. ساختار اصلي پستان، بافت چربي و بافت متشكل از رشته‌هاي الاستيك مي ‌باشد. بافت پستان از ۱۵ تا ۲۰ بخش به نام لوب تشكيل شده و هر لوب نيز از لوبول ‌هاي كوچك ‌تر و در نهايت از هزاران لوبول ريز تشكيل شده كه در آن ها شير توليد مي ‌شود. در بين اين اجزاء شيارهايي به نام مجرا وجود دارد كه به نوك پستان منتهي مي ‌شود. فضاي باقيمانده ميان مجراها و لوبول‌ ها را چربي پُر مي‌ كند. هر كدام از اين غدد مولد در سطح رويي قفسه سينه و روي ماهيچه پكتوراليس قرار دارند. داخل پستان ‌ها هيچ ماهيچه ‌اي وجود ندارد بلكه ماهيچه پكتوراليس درست زير آن ها قرار گرفته و دنده ‌ها را مي پوشاند. علاوه بر بافت چربي و فيبرهاي الاستيك مي ‌توان به رگ‌ هاي خوني و همچنين رگ‌ هاي لنفاوي در سينه اشاره كرد. رگ‌ هاي لنفاوي در مسير خود به اجزاء لوبيا مانندي به نام غدد لنفاوي كه معمولا زير بغل و كشاله ران‌ ها يافت مي ‌شود، مي ‌پيوندد. هورمون‌هاي جنسي در رشد و تكامل پستان‌ ها در دوره بلوغ و توليد شير از اهميت به سزايي برخوردار است. استروژن در رشد و نمو غدد و مجاري پستان نقش داشته و پروژسترون در تغيير و تكامل سلول‌ هاي سازنده بيشتر نقش دارد.



عواملي كه باعث كوچكي سينه ‌ها مي ‌شود

از مهمترين دلايلي كه باعث كوچكي پستان مي ‌شود مي‌ توان به عامل ژنتيك كه مهم ‌ترين دليل مي ‌باشد، همچنين كم ‌كاري تيروئيد و هيپوفيز و كم ‌كاري هورمون ‌هاي تخمدان اشاره كرد.
لاغري مفرط از عوامل ديگري است كه باعث كوچك ‌شدن سينه‌ ها مي‌ شود چرا كه بافت چربي در بدن اين افراد بسيار كم است و چون چربي از اجزاء قابل ملاحظه پستان‌ ها است در نتيجه پستان ‌ها كوچك مي شوند. هورمون‌هاي جنسي معمولا در اين افراد نسبت به افراد عادي كمتر است كه اين نيز يكي ديگر از دلايل كوچكي سينه ‌ها در اين افراد است.

رژيم ‌هاي لاغري شديد و سوء تغذيه نيز باعث كوچكي سينه مي ‌شود. در اين افراد چون كوچكي پستان به دنبال رژيم غذايي بوده است بنابراين با توقف رژيم غذايي و برگشت به حالت عادي و استفاده از رژيم پُرپروتئين، مشكل برطرف مي‌ شود و البته ممكن است افتادگي در پستان‌ ها باقي بماند.

از عواملي كه باعث تغيير در حجم سينه‌ ها در طول زندگي مي‌ شود مي ‌توان به افزايش وزن و به دنبال آن افزايش بافت چربي در كل بدن و همچنين سينه‌ ها و برعكس لاغري و كاهش وزن و به دنبال آن كاهش چربي و كوچكي سينه‌ ها، حاملگي و افزايش حجم سينه‌ ها و كوچك و جمع و چروكيده شدن سينه بعد از پايان دوران شيردهي اشاره نمود.

مكمل استروژن و پروژسترون، دارو، اختلالات هورموني، يائسگي و در نهايت پيري از عوامل ديگري هستند كه روي حجم سينه ‌ها تاثير مي‌ گذارد. به همين دلايل بزرگ كردن سينه يكي از شايع‌ ترين عمل‌هاي جراحي زيبايي مورد درخواست بانوان در جهان است. اين فرآيند شامل عمل جراحي است كه پروتزهاي مصنوعي را براي افزايش اندازه و بهبود شكل سينه ‌ها مورد استفاده قرار مي ‌دهند. انجام عمل بزرگ كردن سينه‌ ها باعث بهبود و بهتر شدن اندازه و شكل سينه به خصوص در افرادي كه سينه ‌هايي ناموزون و نامتوازن و يا كاملا رشد نكرده دارند مي ‌شود.


مشاوره قبل از عمل

تصميم براي بزرگ كردن سينه‌ ها بايد كاملا آگاهانه باشد؛ پس لازم است كه قبل از عمل، فرد با پزشك جراح پلاستيك درباره نوع عمل جراحي مشورت كند و بدين طريق مي ‌تواند از نماي ظاهري و نتيجه مورد نظر بعد از عمل آگاه شود. فردي كه مي‌ خواهد عمل زيبايي انجام دهد بايد اطلاعات مناسبي از نوع، اندازه، محل قرارگيري و برش ايجاد شده و همچنين جهت جاگذاري پروتز سينه و فوايد و مضراتي كه هر نوع از پروتزها دارند از پزشك خود كسب كند تا بتواند تصميم بگيرد كه از كدام روش استفاده كند كه به نتيجه دلخواهش برسد.


بزرگ كردن سينه و تشخيص سرطان سينه

يكي از اشكالات پروتزهاي سينه به خصوص پروتز سيليكون و آب نمك اين است كه هر دوي آن ها حاجب هستند و اشعه و پرتوها را از خود عبور نمي ‌دهند و مانع ديدن بافت اصلي سينه در درجات مختلف ماموگرافي مي ‌شوند كه همين امر باعث به تاخير افتادن در تشخيص سرطان سينه مي ‌شود. اگرچه تكنيك ‌هاي ماموگرافي در اين چند سال اخير پيشرفت كرده ‌اند و راديوگراف مي ‌تواند تا جايي كه ممكن است قسمت‌ هايي از سينه اصلي كه زير پروتز سينه پنهان است را ببيند.
زني كه پروتز سينه دارد بايد مانند زنان ديگر برنامه ماموگرافي منظم را داشته باشد و به راديوگراف اطلاع دهد كه داراي پروتز سينه است تا نماهاي خاص كه براي راديولوژي مناسب است را بگيرد. همچنين خانمي كه پروتز سينه دارد مي ‌تواند به راحتي با معاينات فيزيكي منظم كه توسط پزشك صورت مي ‌گيرد از وجود يا عدم وجود سرطان سينه اطلاع پيدا كند.


پروتزهاي سينه تا چه مدت باقي مي ‌مانند؟

عليرغم اين‌ كه پوشش خارجي پروتزها بسيار مقاوم هستند اما مانند تمام محصولات ساخت دست بشر بالاخره كهنه و نازك شده و نهايتا از بين مي ‌روند و مواد آن به بيرون تراوش پيدا مي‌ كند. از نظر كلينيكي تشخيص آن، مشكل است و به ندرت خود فرد مي ‌تواند تشخيص دهد، در اين وضعيت سينه ‌اش كمي صاف مي ‌شود و يا شكل آن تغيير پيدا مي ‌كند. به اين حالت متلاشي شدن يا تراوش يا پارگي پروتز سينه مي‌ گويند. به اين دليل مي ‌گوييم به ندرت قابل ديد است چرا كه با ايجاد كپسول اطراف پروتز(يك نوع كيسه بيولوژيكي اطراف پروتز سينه ايجاد مي ‌شود) گاهي اوقات با وجود پارگي، تشخيص پارگي صورت نمي ‌گيرد و حتي بعد از تراوش از پروتز سينه، مواد درون آن در همان مكان به وسيله كيسه خود بدن يا كپسول باقي مي مانند.

تشخيص پارگي پروتز در چنين شرايطي فقط با سونوگرافي امكان‌ پذير مي ‌باشد.
كهنه شدن و يا پاره شدن پروتز‌ها در افراد مختلف متفاوت است و مثلا افرادي كه كارهاي سنگين انجام مي ‌دهند و يا ورزشكاران نظير مربيان ايروبيك، دوندگان ماراتن، سواركاران و … به طور طبيعي نسبت به كساني كه تحرك كمتري دارند پروتزشان زودتر فرسوده مي ‌شود. با اين كه به طور معمول و ميانگين عمر پروتزها ۲۰ سال است ولي به تمام خانم ‌ها توصيه مي ‌شود كه ۱۰ تا ۱۵ سال پس از عمل جراحي به طور مرتب مورد معاينه و سونوگرافي قرار گيرند تا از حالت و موقعيت و سالم بودن پروتز سينه خود اطلاع كافي داشته باشند.


بهترين اندازه ي پروتز را چگونه انتخاب كنيم؟

پروتزهاي سينه انواع و اندازه‌ هاي مختلفي دارند و براي هر فردي ممكن است متفاوت باشد. پروتز سينه با اندازه‌ هاي مختلف، در زمان مختلف، نتايج متفاوتي ايجاد مي‌ كند. مهم ‌ترين اصل در انتخاب پروتز اين است كه به شما ظاهري موزون ‌تر و مناسب‌ تر بدهد كه اين كار بايد توسط پزشك صورت گيرد. پزشك در هنگام مشاوره، سينه و قفسه سينه ي شما را اندازه مي ‌گيرد تا اندازه مناسب شما را به دست آورد و با اين اندازه ‌گيري‌ ها ظاهر شما را با بهترين اندازه سينه تصور مي‌ كند و در نظر مي‌ گيرد. عامل محدود كننده در انتخاب اندازه سينه، فضاي در دسترس در زير سينه است. همان طور كه حجم هر نوع پروتز افزايش مي‌ يابد به پهناي آن هم اضافه مي ‌شود. بنابراين اگر شما پروتزي را انتخاب كنيد كه بيش از اندازه بزرگ باشد، لبه‌ ها و كناره ‌هاي آن ممكن است از اطراف بافت سينه اصلي بيرون بزند و حتي تا گودي زير بغل نيز برسد كه اين حالت براي اغلب افراد نامطلوب است. همچنين امكان چروك، چين‌ خوردگي و ديگر مشكلات نيز افزايش مي ‌يابد.


چه نوع بُرش ‌هايي در جراحي وجود دارد؟

به طور كلي سه نوع بُرش جراحي براي جاگذاري پروتز سينه وجود دارد.
* معمول ‌ترين و رايج ‌ترين برش، برش زيرسينه ‌اي است كه در زير سينه در قسمت خط يا چين سينه ايجاد مي ‌شود و طول برش حدود ۴ سانتي‌ متر است. از آن جايي كه چين طبيعي خود سينه به خوبي جاي زخم را پنهان مي‌ كند و همچنين دسترسي مستقيمي به فضايي كه پروتز قرار خواهد گرفت، ايجاد مي ‌كند و موقعيت و مكان قرار گرفتن پروتز دقيقا كنترل مي‌ شود؛ اين بُرش، بهترين و بيشترين استفاده را در جراحي دارد.

* روش ديگر، برش پوست تيره ‌تر اطراف لبه و كناره نوك سينه است كه در اطراف و دور لبه آن ايجاد مي ‌شود. اشكال اين روش اين است كه توسط هيچ چيني پوشيده و مخفي نمي ‌شود و جاي زخم ايجاد شده ممكن است در شير دادن ايجاد اختلال بكند.

* برش‌ خطوط چين زير بغل روش سومي است كه كمتر مورد استفاده قرار مي ‌گيرد زيرا پيدا كردن مكان مناسب براي پروتز سينه در بعضي بيماران سخت ‌تر است و ممكن است در آينده مشكلي به وجود آيد و به يك برش اضافي روي سينه احتياج باشد و اشكال ديگر آن اين است كه جاي زخم زير بغل وقتي لباس بدون آستين پوشيده باشيد، مشخص است؛ چرا كه به طور نرمال‌ جاي زخم‌ ها كاملا و به خوبي بهبود پيدا نمي ‌كند و به مرور زمان كمتر قابل رويت خواهند شد. گرچه ظاهر هيچ زخمي قابل پيش ‌بيني نيست.


پروتز سينه در كجا قرار مي‌ گيرد؟

معمولا ۲ مكان يا ۲ نوع پاكت براي قرار گرفتن پروتز وجود دارد. زيرغده‌اي در جلوي ماهيچه سينه و زيرماهيچه.
* در روش زيرغده‌اي اشكالي كه وجود دارد اين است كه شكل ظاهري و نماي بيروني سينه كاشته شده در زنان لاغر چشمگيرتر است و ظاهر سينه‌ ها، روي قفسه سينه تشخيص داده مي‌ شود كه در اين موارد توصيه مي ‌شود كه پروتز را به صورت زيرماهيچه ‌اي بگذاريد. اگرچه بعضي از انواع پروتزها وجود دارند كه براي روش زيرغده‌اي مناسب ‌تر هستند. اين زنان معمولا سينه اصلي ‌شان زماني بزرگ ‌تر از حال شان بوده است. وقتي كاهش حجم بسيار زيادي در سينه اصلي وجود داشته است و در اندازه پوست پوشيده شده در اطراف بافت سينه ميزان كمي جمع‌ شدگي و افت وجود دارد پس شكلي ايجاد مي ‌شود كه به آن كيف خالي مي‌ گويند. تحت اين شرايط، گاهي اوقات بهتر است كه پروتز در موقعيت زيرغده‌اي قرار بگيرد تا بتواند پوستي كه سينه اصلي را پوشانده، پُر كند.

* دومين مكان، مكان زيرماهيچه‌ اي بين ماهيچه ديواره قفسه سينه و خود قفسه سينه مي‌ باشد. مكان زيرماهيچه‌ اي، پوشش و پوشيدگي شكل و ظاهر پروتز سينه را زياد مي ‌كند. اين مكان در زناني كه بافت سينه بسيار كمي دارند يا اصلا ندارند، بسيار مفيد است. با ايجاد پوشش زياد در اين شرايط نهايتا بعضي عوارض نامساعد كه روي ظاهر سينه وجود دارد، كاهش مي‌ يابد. مزيت ديگر اين روش اين است كه در اين حالت ماموگرافي با كيفيت بهتري انجام مي‌ شود. اشكال اين روش اين است كه ممكن است درد يا ناراحتي بيشتري بعد از عمل وجود داشته باشد و پروتز سينه، با حركات معين ماهيچه حركت كند.


بعد از عمل جراحي منتظر چه اتفاقي باشيم؟

* درد بعد از عمل جراحي بزرگ كردن سينه تا حدي وجود دارد؛ ولي در هر فرد با فرد ديگري متفاوت است و البته بستگي به محل قرارگيري پروتز نيز دارد، مكان قرار دادن پروتز سينه در پشت ماهيچه سينه ‌اي همراه با درد بيشتري است، چون بايد مقداري از ماهيچه بريده شود تا فضايي براي گذاشتن پروتز سينه باز شود.

معمولا در ۵ روز اول بعد از عمل، نياز به مُسكن براي كم كردن درد از سوي پزشك تجويز مي‌ شود.
* بعد از عمل، سينه‌ ها تا حدودي ورم كرده و اين حالت معمولا ۲ تا ۳ هفته بعد از بين مي‌ رود. گاهي ممكن است ورم دو سينه با هم متفاوت باشد. اين حالت كاملا عادي است و به مرور زمان برطرف مي ‌شود.

* بعد از عمل، مساله ‌اي كه برخي افراد را دچار نگراني مي‌ كند، ‌اين است كه اظهار مي ‌‌كنند سينه خيلي در بالا قرار گرفته كه اين حالت نيز عادي است. در طي ۲ ماه بعد از عمل پروتز در اثر جاذبه زمين جاي خود را پيدا كرده و به پايين آمده و حالت طبيعي پيدا مي ‌‌كند و حتي ممكن است كه يك طرف سريع‌ تر از طرف ديگر پايين بيايد كه اين مشكل نيز به مرور زمان برطرف مي ‌شود.

* تغيير احساس در نوك سينه و خود سينه نيز موقتي است. بعضي بيماران كاملا حس سينه ‌‌شان را از دست مي ‌دهند. برخي فقط كمي كاهش در حس سينه دارند و بعضي افزايش حس دارند. در اكثر موارد بزودي اين مشكل برطرف مي‌ شود. دوره كامل بهبودي و درمان گاهي تا ۱۸ ماه طول مي ‌كشد.


بعد از عمل بايد چه نوع عوارضي را انتظار داشته باشيم؟

به طور كلي اين عمل نيز مانند تمام اعمال جراحي ديگر مي تواند عوارضي به دنبال داشته باشد. به دنبال اين جراحي، ۲ دسته از عوارض مي ‌توانند براي بيمار ايجاد شوند.

۱- عوارضي كه مي ‌توانند در تمام اعمال جراحي ايجاد شود. مثل عفونت محل زخم، عوارض بيهوشي و خونريزي و… كه جزو شاخص ‌ترين مثال‌ ها در اين خصوص مي باشد. اگر چه اين عوارض در عمل جراحي پروتز سينه بسيار نادر مي‌ باشد؛ ولي به‌ هر حال احتمال ناچيزي از وقوع وجود دارد.

۲- عوارض اختصاصي در اين عمل، ايجاد عفونت پروتز است. اين عارضه به ويژه با درمان‌ هاي پيشگيرانه آنتي‌ بيوتيكي بسيار نادر است و احتمال ايجاد آن، بسيار كم مي‌ باشد. عارضه ديگر ايجاد كپسول دور پروتز است. گاهي سيستم دفاعي بدن فرد در دراز مدت، پروتز را به عنوان يك جسم خارجي در نظر گرفته و به آن حمله مي ‌كند. در اين حالت كپسولي دور پروتز ايجاد مي‌ شود و التهاب آن باعث كشش و كوچك شدن فضا و سفتي و تغيير شكل سينه مي ‌شود. اگرچه اين حالت نيز قابل درمان به وسيله داروها يا جراحي ديگر است ولي اين عارضه از مواردي است كه آزار دهنده مي ‌باشد. پيش ‌بيني اين ‌كه اين حالت در كدام بيمار ايجاد مي ‌شود بسيار مشكل است. (وجود كپسول به خودي خود يك موضوع طبيعي است اما منقبض‌ شدن آن باعث بروز اين عارضه و بد شكلي سينه مي ‌شود) امروزه با به كارگيري پروتز‌‌هاي جديد اين عارضه كمتر ديده شده است.

هزينه پروتز سينه چقدر است؟

جراحي پروتز سينه يكي از عمل هاي زيبايي مي باشد كه در هر سني از آن استقبال مي شود و زنان بسياري خواستار انجام اين جراحي هستند تا با انجام اين جراحي فرم زيبايي را در سينه هاي خود ايجاد نمايد، جراحي پروتز سينه بايد توسط يك جراح پلاستيك باتجربه صورت گيرد. هزينه جراحي پروتز سينه يكي از مسائلي مي باشد كه افرادي كه خواهان انجام اين جراحي هستند اطلاعات دقيق در رابطه با آن ندارند در اين مقاله در رابطه با هزينه اين جراحي و انواع پروتز سينه توضيحاتي داده مي شود تاافرادي كه مي خواهند با اين جراحي فرم زيبا و برجسته اي در سنيه هاي خود ايجاد نمايند اطلاعات لازم را دريافت نمايند و با آگاهي كافي تصميم به انجام اين جراحي بگيرند.

در جراحي پروتز سينه با جايگذاري ايمپلنت هايي از جنس خاص يا پروتز هاي سليكوني يا ساليني افزايش سايز سينه و فرم دهي صورت مي گيرد. اين جراحي بايد حتما توسط يك فوق تخصص جراحي پلاستيك صورت گيرد، زيرا جراحي پروتز سينه يك جراحي حساس مي باشد و با دقت بالايي بايد پروتز در جاي مناسب جايگذاري شود.

در هزينه جراحي پروتز سينه عوامل بسياري مانند تخصص جراح، جنس و كيفيت پروتز مورد استفاده و نوع پروتز مورد استفاده تاثير مي گذارد. همچنين هزينه كلينيك و تكنسين بي هوشي در هزينه جراحي پروتز سينه مي تواند تاثير گذار باشد، دكتر شهريار حدادي فوق تخصص جراحي پلاستيك از بهترين برند پروتز و كيفيت بالا استفاده مي نمايند و با انجام اين جراحي فرم و برجستگي زيباي را در بافت سينه ايجاد مي نمايد. دكتر شهريار حدادي تجربه بالايي را در جراحي پروتز سينه دارند در قسمت تلگرام و انستاگرام مي توانيد نمونه كارهاي جراحي پروتز ايشان را مشاهده نماييد.

انواع پروتز سينه

در جراحي پروتز سينه از دو نوع پروتز سيليكوني و ساليني كه با آب و نمك استريل شده پر شده است استفاده مي شود، اما امروزه ديگر از پروتز هايي ساليني استفاده نمي شود و پروتز هاي سليكوني بيشتر مورد استفاده قرار مي گيرد، پروتز سيلكوني در دو نوع گرد و قطرع اشكي است كه با استفاده از پروتز هاي قطره اشكي با ظاهر طبيعي سينه ها برجسته مي شوند.

همه چيز درباره ي ليپوليز و خطرات آن براي بدن!

آيا نتايج رفع چربي بعد از ليپوليز برگشت‌پذير است؟

چنانچه ليزر ليپوليز به صورت كامل انجام شود و چربي زير‌جلدي (زير پوستي) باقي نمانده باشد، معمولا هيچ‌وقت برگشت ندارد؛ حتي اگر فرد بعد از ليزر ليپوليز پرخوري كند، منطقه ليزر شده برگشت پيدا نخواهد كرد. البته ساير مناطق بدن كه ليزر نشده باشند، ممكن است بر اثر پرخوري چاق شوند، پس رعايت نكردن موارد مربوط به سلامت و پرخوري اشتباه است.

ليپوليز چه مي‌كند!

آيا مي‌توان در مواقعي كه بزرگي شكم و شلي پوست، هر دو وجود دارد، ابتدا يك مرحله ليزر ليپوليز انجام شود و پس از مدتي پوست شل برداشته شود؟

اين كار امكان‌پذير است، ولي اساسا درست نيست. اگر در معاينه مشخص شود پوست شل، آويزان و ترك‌خورده است، بهتر است در همان مرحله، ليپوليزر و برداشتن پوست همزمان در يك عمل انجام شود؛ زيرا چنانچه زيرپوست شكم توسط ليپوليز يا ليپوساكشن قبلا دست‌كاري شده باشند، اين پوست به رغم ظاهر شلش تا مدت‌هاي طولاني (يا به طور دائم) خاصيت كشيده شدن نخواهد داشت، به همين دليل نمي‌توان اين عمل را انجام داد.


مدل گلابي يعني چي؟؟؟

براي از بين بردن چاقي‌هاي موضعي، چه روشي را توصيه مي‌كنيد؟

كساني كه چاقي موضعي در نواحي خاصي از بدن دارند، به آنها مدل گلابي گفته مي‌شود، اين افراد نياز به از بين بردن چاقي در آن نواحي دارند. معمولا اين افراد چاق نيستند و نيازي به كاهش كلي وزن در تمامي نواحي بدن ندارند. براي از بين بردن چاقي موضعي از روش‌هايي استفاده مي‌شود كه فقط مخصوص رفع اين حالت‌هاست و منجر به كاهش عمومي وزن نمي‌شود. در ابتدا براي اين نوع بيماران ليپوساكشن انجام مي‌شود كه ليپوساكشن مكانيكال نام دارد.


در اين روش با يك ميله تو خالي متصل به ساكشن چربي‌هاي اين ناحيه، خرد شده و ساكشن مي‌شود. كبودي و درد چند هفته‌اي با ناهمواري محل ساكشن همراه بوده كه از عوارض معمولي اين روش است. اما در اين روش ممكن است عارضه‌اي به نام آمبولي چربي ايجاد شود كه مي‌تواند يكي از دلايل اصلي مرگ‌و‌مير باشد، بنابراين اين روش رد شده است. روشي كه جايگزين اين روش شده، ليپوليز نام دارد كه پس از استفاده ابتدايي از ليزر از اولتراسوند و ارتعاشات ناشي از صوت براي خرد كردن چربي‌هاي موضعي استفاده مي‌شود.


درمان چاقي بايد كم هزينه باشد

يك روش درماني مناسب براي مبارزه با چاقي چه ويژگي هايي بايد داشته باشد؟

روش درماني موثر است كه بتواند چاقي فرد را به طور موثر كاهش دهد و اثر آن پايدار باشد. در عين حال اثرات مخربي روي ساير بافت‌ها نداشته باشد و در كوتاه مدت يا بلندمدت، عارضه خاصي براي بيمار ايجاد نكند.


علاوه بر اين با توجه به شرايط اقتصادي جامعه و اپيدمي شدن چاقي در جامعه، روش درماني بايد هزينه مناسبي داشته باشد تا افراد هر قشري از جامعه بتوانند از آن استفاده كنند. در ضمن مهمترين نكته اين است كه روش درماني بايد در كوتاه‌مدت اثرگذار باشد، زيرا اگر زمان طولاني براي درمان لازم باشد، اغلب افراد خسته شده و درمان را متوقف مي‌كنند. امروزه روش‌هاي جديدي براي درمان چاقي در دسترس است اما بايد زيرنظر پزشكان مجرب انجام پذيرد.

هر آنچه باید درباره پروتز سینه بدانید

پروتز سینه‌ دارای انواع و جنس‌های مختلفی است. زنان به طور طبیعی دارای سایز و شکل سینه‌ی متفاوت هستند. سالانه هزاران نفر از زنان برای اولین بار تحت جراحی پروتز سینه‌ قرار می‌گیرند و عده‌ای نیز پروتز سینه‌ مصنوعی تهیه می‌کنند. بسیاری از زنان نگران ظاهر بدن خود پس از از دست دادن همه یا بخشی از سینه هستند.



برخی از زنان ممکن است احساس کنند که با استفاده از پروتز سینه شکل طبیعی بدن خود را از دست می‌دهند و این موضوع برای آنان بسیار ترسناک و ناراحت‌کننده است. هر چند واکنش‌های این چنینی نسبت به پروتز سینه بسیار طبیعی است. معمولاً با گذشت زمان فرد احساس راحتی بیشتری با تغییرات صورت گرفته در بدن خود پیدا خواهد کرد.


برخی از زنان با پروتز سینه‌ ی خارجی خود بسیار راحت هستند و از شکل پستان مصنوعی خود بسیار خرسندند. زنانی که از کوچکی سینه خود رنج می‌برند نیز می‌توانند با کمک این پروتزهای راحت مشکل خود را حل کنند. هر چند پروتز خارجی همانند یک عضو اضافی ممکن است برای برخی زنان ایجاد مزاحمت کند و در نوع لباس پوشیدن آن‌ها محدودیت به وجود آورد.

گاهی اوقات پروتز خارجی منجر به تعریق و احساس گرما در فرد و حتی حساسیت پوستی می‌شود. برخی از زنان نیز با این اندام مصنوعی خود در طول فعالیت بدنی و ورزش مشکلاتی دارند. بسیاری از زنان همیشه نگران افتادن و جدا شدن پروتز سینه‌ خود در میان جمع هستند. پروتزهای خارجی سینه علی رغم مشکلاتی که ممکن است داشته باشند می‌توانند بدون قرار دادن فرد در معرض عوارض احتمالی جراحی سینه نیاز فرد را تأمین کنند. در واقع همین پروتزهای مصنوعی سریع‌ترین راه برای پر کردن فضای خالی پستان فرد هستند.


پروتز سینه چیست؟

پروتز سینه‌ دارای انواع و جنس‌های مختلفی است. افراد می‌توانند نوعی را برای خود انتخاب کنند که با آن احساس راحتی بیشتری دارند. یک پروتز خوب باید علاوه بر حس راحتی، ظاهر زیبایی به سینه‌های فرد بخشد و همچنین دارای کیفیت و طول عمر مناسب باشد. پروتز سینه می‌تواند به بهبود تعادل روحی و وضعیت جسمی فرد پس از جراحی برداشتن سینه کمک کند.



به طور کلی پروتز سینه به دو دسته کلی تقسیم می‌شود، انواع داخلی که در جراحی‌های کاشت سینه به منظور ترمیم یا حجیم کردن سینه استفاده می‌شود و پروتز سینه خارجی که به شکل سینه‌ی مصنوعی در زیر لباس به تقلید از شکل پستان قرار می‌گیرد. پروتز سینه خارجی در زیر لباس می‌تواند همانند یک پستان واقعی ظاهر شود. طیف گسترده‌ای از انواع پروتز سینه خارجی موجود است. برخی از آن‌ها دارای بند نگه‌دارنده هستند و برخی به پوست از طریق چسب مخصوص یا آهن‌ربا متصل می‌شوند.

هر نوع پروتز سینه نیاز به مراقبت‌های ویژه خود دارد. اگر می‌خواهید پروتز سینه شما بیشترین طول عمر ممکن را داشته باشد، باید نکات مراقبت از آن را به درستی و دقیق انجام دهید. برخی پروتزهای خارجی سیلیکونی نیاز به شستن روزانه با آب گرم و صابون دارند که پس از هر بار شست‌وشو باید با حوله کاملاً خشک شوند. برخی پروتزها دارای مواد پاک‌کننده مخصوص به خود برای شست‌وشو هستند. در صورت عدم استفاده از پروتز مصنوعی پستان باید آن را درون جعبه مخصوص خود نگه‌داری کرد. باید پروتز پستان را از مواجهه با اشیاء تیز که باعث نشت مواد درون آن خواهد شد، دور نگه داشت.


انواع پروتز سینه و وجه تمایز آنها با هم

پروتز در انواع اشکال، اندازه‌ و رنگ‌‌های متفاوت پوست موجود است. پروتزها از موادی ساخته شده‌اند که در حرکت، وزن و احساس به یک پستان طبیعی بسیار شبیه هستند. نکته حائز اهمیت در انتخاب پروتز سینه این است که آن را مناسب شیوه زندگی خود برگزینید.


انواع پروتز سینه:


پروتز کامل یا استاندارد سینه

این پروتز در افرادی که سینه‌های خود را به طور کامل برداشته‌اند، کاربرد دارد. این پروتزها بر روی دیواره‌ی قفسه‌سینه قرار می‌گیرند. در صورتی که فرد هر دو سینه خود را از دست داده باشد، می‌تواند به راحتی هر نوع و شکلی از پروتز سینه را انتخاب کند. ولی در مواردی که فقط به یک پروتز سینه کامل نیاز دارد، انتخاب پروتز مشابه و در سایز پستان دیگر خود کمی مشکل می‌شود.


پروتز ناکامل سینه

یک پروتز جزئی است و در زنانی که بخشی از پستان خود را از دست داده‌اند، استفاده می‌شود. این پروتز درون سینه‌بند فرد قرار می‌گیرد و آن قسمت خالی سینه را پر می‌کند. این پروتزها نیز همانند اکثر پروتزهای کامل پستان از مواد سیلیکونی ساخته می‌شود.


پروتز شل سینه

این یک نوع پروتز معمولاً در زنانی که دارای سینه‌هایی با اندازه و سایز متفاوت هستند کاربرد دارد و مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پروتز از جنس ژل سیلیکون و دارای پوسته‌ی نرمی است که به سینه کوچک‌تر متناسب با سینه بزرگ‌تر حالت می‌دهد و آن دو را با هم منطبق می‌کند. همچنین این نوع پروتز می‌تواند در زنانی که عمل جراحی بازسازی پستان نامؤفق داشتند و نتوانسته‌اند پس از جراحی به سینه‌های متقارنی دست یابند، بسیار مفید باشد.


پروتز میله‌ای سینه

این پروتز نوع دیگری از پروتزهای سینه است که دارای یک میله‌ی حمایتی است و به صورت مستقیم روی پوست و بدن قرار می‌گیرد. پروتز دارای میله در مواقعی که فرد قصد فعالیت بدنی بیشتر دارد و می‌خواهد از سوتین‌های آزادتر و بدون بند استفاده کند، کاربرد دارد. برخی از آن‌ها دارای سطح چسبنده جدا شونده‌ای هستند که در صورت لزوم و در مواقع نیاز وصل یا جدا خواهد شد.


فرم پروتز سینه:


پروتز متقارن سینه

پروتز سینه فرم متقارن معمولاً به شکل بیضی یا مثلثی است که می‌تواند در هر دو سمت چپ یا راست استفاده شود.


پروتز قطره اشکی سینه

پروتز قطره اشکی اغلب برای زنانی که می‌خواهند قسمت پایینی سینه خود را پر کنند، مناسب‌تر است و همچنین می‌تواند در سمت راست یا چپ استفاده شود.


پروتز نامتقارن سینه

به طور کلی این نوع پروتز تر برای زنانی که عمل جراحی گسترده‌تر داشته‌اند و بافت عضله‌ای آن‌ها تا زیر بازو یا بالای قفسه‌سینه برداشته شده ، مناسب‌تر است. این پروتزها به طور خاص برای سمت چپ یا راست طراحی شده‌اند.


وزن پروتز سینه

پروتز سیلیکونی در وزن‌های مختلف ساخته می‌شود. مناسب‌ترین وزن پروتز سینه را می‌توان با توجه به سنگینی پستان طبیعی خود انتخاب کرد. البته در مواردی که هر دو سینه برداشته شده است، انتخاب وزن کمی آسان‌تر خواهد بود. وزن مناسب یک پروتز کامل ممکن است به شما احساس متعادل‌تری با توجه به وزن پستان دیگر دهد. با این حال، اگر نیاز به یک پروتز بزرگ دارید بهتر است از انواع سبک‌تر آن انتخاب کنید، زیرا استفاده از آن‌ها راحت‌تر است.


مواد پروتز سینه

امروز بیشتر پروتزهای سینه از سیلیکون که یک ماده ژل مانند و نرم است، ساخته می‌شوند. یک پروتز سیلیکونی می‌تواند ظاهری واقعی‌تر و احساسی طبیعی‌تر در فرد ایجاد کند. بسیاری از زنان پروتز جنس سیلیکونی را به دلیل احساس طبیعی آن برای شریک جنسی حین رابطه‌ی جنسی انتخاب می‌کنند. دو نوع پروتز سینه سیلیکونی موجود است که عبارتند از:


نامتقارن: فقط برای سمت چپ و یا تنها برای سمت راست طراحی شده است.

متقارن یا گلابی شکل: این نوع در هر دو طرف قابل استفاده است و می‌تواند فضای خالی سینه را به راحتی پر کند.

پروتز سینه سیلیکون ممکن است در مقایسه با مدل‌های فومی به ویژه برای زنانی با سینه‌های بزرگ، سنگین‌تر به نظر برسد. این پروتز با وجود سنگین بودن با تعادل وزن به استوار ماندن شانه‌ها در حمایت از آن کمک می‌کند. این جنس پروتز برای 2 الی 5 سال عمر خواهد کرد، به شرطی که تحت آسیب ناشی از آب نمک، کلر و آب داغ قرار نگیرد. زیرا در این شرایط پوسته‌ی خارجی آن تخریب خواهد شد. انواع پروتز سیلیکونی قابلیت شست‌وشوی دستی دارند.

البته انواع دیگری از پروتزها مانند فوم مصنوعی نیز در دسترس هستند. پروتز سینه فوم سبک‌تر و خنک‌تر است. پروتز جنس فوم برای افراد فعال یا زنانی که در محیطی با آب و هوای گرم زندگی می‌کنند، مناسب‌تر خواهد بود. پروتز مخصوص شنا از جنس مقاومی ساخته شده است تا در مقابل آب نمک یا کلر آسیب نبیند.


رنگ پروتز سینه

هر چند که امکان رسیدن به رنگ دقیق پوست کمی مشکل است اما تولیدکنندگان پروتز، آن‌ها را در انواع رنگ‌های پوست ساخته‌اند تا استفاده کنندگان بتوانند با رضایت بیشتری پروتز مصنوعی خود را انتخاب کنند. داشتن یک پروتز نزدیک به رنگ پوست می‌تواند به احساس راحتی و اعتماد به نفس بیشتر فرد کمک کند. حتی برخی از شرکت‌ها برای جلب رضایت به صورت سفارشی رنگ پروتز مورد نظر مشتری را تولید می‌کنند. برخی از زنان نیز با خرید یک پوشش برای پروتز سینه، رنگ آن را به پوست خود نزدیک‌تر می‌کنند.


پوشش‌ها و قاب‌های پروتز سینه

برخی پوشش‌ها برای حمایت بیشتر از این عضو مصنوعی ساخته می‌شوند. ممکن است استفاده از برخی از پشتوانه‌های طراحی شده مانند پارچه یا یک پانل نرم ژله‌ای به همراه پروتز در ایفای این نقش مؤثرتر باشند. در واقع این پوشش است که می‌تواند ناهمواری موجود در قفسه‌سینه را جبران کند و باعث قرارگیری متناسب پروتز بر روی سینه شود. از دیگر مزایای پوشش پروتز سینه جلوگیری از صدایی است که هنگام گیر افتادن هوا در پشت پروتز ایجاد می‌شود. پوشش مناسب می‌تواند از ایجاد راش و حساسیت نسبت به پروتز بر روی پوست ناحیه‌ی قفسه‌سینه جلوگیری کند. برخی پروتزها دارای پوشش هستند و برخی باید جداگانه سفارش داده شوند.


پروتز نوک سینه

نوک سینه‌های مصنوعی نیز از سیلیکون نرم ساخته شده‌اند که می‌توانند در یک پستان بازسازی شده یا یک فرم پستان دارای نوک صاف یا فرو رفته استفاده شوند. آنها در اندازه‌های مختلف و رنگ‌های متنوع پوست در دسترس هستند. اما برخی تولید‌کنندگان به صورت سفارشی، رنگ مورد نظر فرد را مطابق با نوک سینه‌ی دیگر تولید می‌کنند.


لباس‌های ویژه متناسب با یک پروتز

لباس زیر زنانه مناسب با یک جیب برای نگهداری پروتز طراحی شده است. جیب‌های دوخته شده به پستان بند یا لباس نیز می‌تواند برای جاگذاری پروتز سینه استفاده شود. در صورت خرید پروتز سینه سفارشی دیگر نیازی به خرید جداگانه لباس یا بند ویژه نیست. مایوهای مخصوصی نیز برای نگهداری پروتز در محل در زمان شنا تولید شده‌اند.


موارد کاربردی پروتز سینه

پروتز سینه داخلی یا خارجی می‌تواند در افرادی که به دلیل داشتن سرطان یا مشکلات پستان مجبور به برداشت بخشی یا تمام قسمت‌های سینه‌ی خود شده‌ا و این عضو زیبای خود را از دست داده‌اند، به منظور پر کردن جای خالی سینه استفاده شود. البته برخی از زنان نیز به طور مادرزادی فاقد یک سینه هستند یا سینه‌های نامتقارن و با شکل غیر طبیعی دارند که می‌توانند با پروتز سینه بسیاری از مشکلات ظاهری خود را برطرف کنند. پروتز سینه همچنین در افراد دارای سینه‌های بسیار کوچک کاربرد دارد. این افراد می‌توانند با استفاده از پروتز مصنوعی یا روش پر هزینه‌تر آن یعنی جراحی پروتز سینه به فرم ایده‌آل پستان خود برسند. تغییر شکل و کاهش حجم پستان پس از زایمان و دوران شیردهی را نیز می‌توان با جراحی پروتز سینه اصلاح کرد. انتخاب نوع پروتز داخلی یا خارجی تا حد زیادی بستگی به میزان مشکلات سینه فرد، انتظارات او از پروتز سینه و تشخیص و صلاح دید جراح پلاستیک دارد.

همه چیز درباره پروتز سینه و عوارض آن!

بزرگ کردن سینه (ماموپلاستی) عملی جراحی است که در آن از پروتز برای تغییر اندازه و شکل سینه استفاده می‌شود. پروتز سینه برای سینه‌ هایی برجسته‌ تر یا جبران کاهش حجم ناشی از کاهش وزن، بارداری یا افزایش سن به کار برده می‌شود.


در سال های اخیر، عمل های زیبایی و پروتز زیاد شده است. از جمله این جراحی ها می توان به بزرگ کردن سینه با پروتز سینه یا تزریق ژل و تزریق چربی به سینه اشاره کرد . جراحی پروتز سینه شایعترین عمل جراحی زیبایی بر روی پستان ها می باشد. بر طبق مطالعات انجام شده میزان رضایت بیماران بعد از انجام این عمل بسیار بالا می باشد و انجام جراحی پروتز سینه باعث بهبود روابط زناشویی نیز شده است.

از جراحی پروتز سینه می‌توان برای خوش فرم و گرد کردن سینه و اصلاح عدم تقارن سینه و ترمیم پس از سرطان سینه نیز بهره برد. جراح زیبایی معمولاً با توجه به اهداف بیمار و نتایج معاینات به وی پیشنهاد می‌کند تا علاوه بر بزرگ کردن سینه عمل لیفت سینه یا ماستوپکسی (بالا بردن سینه) را نیز انجام دهد.


مشاوره پیش از عمل پروتز سینه

جراح و بیمار باید به این درک متقابل برسند که سایز ونوع پروتز صرفا براساس تمایل وخواسته بیمار انتخاب نمی شود، بلکه در این انتخاب عواملی نظیر ابعاد پستان وخصوصیات بافتی آن نیز دخالت دارند. در جلسه مشاوره عکس پروتز سینه و خصوصیات فیزیکی بیمار بررسی می شود همچنین در مورد انواع پروتز سینه صحبت می شود و توضیح داده می شود که خصوصیات بدنی و بویژه بافتی پستان فرد چه تاثیراتی را می تواند بر روی انواع پروتزها داشته باشد. ثابت شده است که مشارکت بین جراح و بیمار در انتخاب پروتز و مراقبت های بعد از عمل، باعث افزایش رضایت مندی بیمار ودر مجموع بهبود نتایج زیبایی عمل می شود.


انواع پروتز سینه

پروتزهای سینه به دونوع کلی تقسیم می شوند.

1)گرد یا round

موارد کاربرد پروتزهای گرد سینه عبارتند از:

  • افرادی که دوست دارند سینه هایشان برجسته تر بنظر برسد( بیشتر از حد نرمال)
  • پوشش بافت نرم خوب داشته باشند و شکل اولیه پستان انها خوب باشد.
  • جراحی اصلاحی یا revision ( در موارد تغییر پروتز، انقباض کپسولی، پارگی پروتز و چرخش پروتز)
  • چرخش تکرار شونده پروتز

2) آناتومیکال یا قطره اشکی

مواردکاربرد پروتزهای قطره اشکی سینه عبارتنداز:

  • افرادی که نمای طبیعی می خواهند و بافت پستان انها خیلی کم است یا اصلا بافت پستان ندارند.
  • سینه های تخت و بدون شکل یا افرادی که پوشش بافت نرم انها خیلی کم می باشد.
  • کسانی که دچار constricted lower pole یا دفورمیتی tuberous پستان می باشند.
  • عدم تقارن ساده یا پیچیده
  • پتوز یا شلی قسمت تحتانی پستان


جنس پروتزسینه

انتخاب جنس پروتز سینه بر اساس آناتومی بیمار و تمایل شخصی وی انجام می شود و در جلسه مشاوره قبل از عمل مزایا و معایب هر کدام به بیمار توضیح داده می شود. به طور کلی پروتزها یا به صورت ژلی بوده و یا به صورت آب نمکی می باشند


مزایای پروتزهای سینه آب نمکی( سالین)

  • برش کوچکتر
  • نیاز به مانیتورینگ کمتر
  • هزینه کمتر

معایب پروتزهای سینه آب نمکی

  • افزایش ریسک چین خوردگی و قابل لمس شدن
  • در لمس غیرطبیعی تر می باشند
  • با گذشت زمان اثرات بیشتری روی بافت می گذارند
  • احتمال خالی شدن خودبخود

مزایای پروتزهای ژلی( سیلیکونی)

  • احتمال چین خوردگی و لمس شدن کمتر
  • خطر خالی شدن خودبخود وجود ندارد
  • در لمس طبیعی تر می باشند

معایب پروتزهای ژله ای( سیلیکونی)

  • نیاز به مانیتورینگ ام ار ای در صورت لزوم
  • پارگی بدون علامت
  • هزینه کمی بیشتر
  • برش کمی بزرگتر


انتخاب بهترین سایز مناسب پروتز سینه

انتخاب بهترین سایز پروتز سینه بسیار مهم می باشد زیرا نتایج دراز مدت مهمی را خواهد داشت و در فرم سینه های شما تاثیرگذار می باشد . سایز پروتزی را انتخاب نمایید که علاوه بر ایجاد برجستگی لازم، مشکلی را بعد از جراحی برای شما ایجاد نکند.


نکات قابل توجه در انتخاب سایز مناسب پروتز سینه

مشاوره و صحبت با جراح قبل ازپروتز سینه
یک جراح ماهر و با تجربه می تواند تصمیم درستی در این رابطه داشته باشد

علایق خود و ظاهرایده ال شما بعد از پروتز سینه
مطابقت اندازه و سایز سینه با طرز زندگی فرد
تناسب داشتن سایز سینه ها با اندام کلی بیمار
بهتر است بیش از اندازه به سایز و اندازه سینه های خود توجه نداشته باشید و بتوانید در جلسه قبل ازجراحی پروتز سینه معیارها و علایق خود را با جراح خود در میان بگذارید تا در طی جراحی پروتز سینه جراح بتواند شما را به علایق و خواسته هایتان برساند .


محل برش‌ های پروتز سینه

برای قرار دادن پروتز درسینه از چند برش مختلف استفاده می‌شود. برش زیر سینه رایج‌ ترین برش مورد استفاده است که در زیر سینه در امتداد خط سینه ایجاد می‌شود. ایمپلنت یا پروتز سینه را می‌توان از طریق برش زیر بغل یا برش در امتداد هاله، یعنی ناحیه رنگی اطراف نوک سینه نیز وارد بدن کرد. تحت شرایطی خاص امکان دارد برای قرار دادن پروتز سینه برش در ناحیه ناف ایجاد شود.


محل قرار دادن پروتز سینه

پروتز سینه یا به صورت مستقیم زیر بافت سینه قرار داده می‌شود یا زیر عضله پکتورالیس دیواره قفسه سینه قرار داده می‌شود. امروزه اکثر پروتزها زیر این عضله قرار می‌گیرد. متخصصان کلینیک بهترین دکتر پروتز سینه در مورد روش بزرگ کردن سینه و محل جایگذاری پروتز سینه با بیمار تبادل نظر می‌کنند.


مراقبت های پس از جراحی

مراقبت های بعد از عمل پروتز سینه را باید جدی بگیریم، هنگام ترخیص برای بیمار، مسکن و آنتی بیوتیک خوراکی تجویز می شود. بیمار می تواند روز اول بعد از عمل، پانسمان را برداشته و در صورت تمایل استحمام کند.

همچنین به بیمار توصیه می شود در هفته اول بعد از عمل رانندگی نکند و محدودیت حرکتی دستها را رعایت کند

توصیه می شود در چند هفته اول بعد از عمل از خوابیدن روی شکم خودداری شود.

اولین معاینه کنترل 3 تا 5 روز بعد از عمل انجام می شود و در صورتی که در معاینه کنترل هر گونه شکی در مورد بالا قرار گرفتن پروتز وجود داشته باشد از نوار مخصوص (Elastic Wrap) استفاده می کنند که دور تا دور قسمت بالایی قفسه بسته می شود و جهت ایجاد فشار به سمت پایین ضروری است.

بیشترین ورم ناشی از عمل طی 3 تا 5 هفته فروکش می کند.

حساسیت بافت ها به ویژ ه در لمس ممکن است تا چند هفته طول بکشد.

معاینات کنترل بعدی 4 تا 6 هفته، 3 ماه و یک سال بعد از عمل انجام می شود و بعد از آن لازم است بیماران هر چند سال یکبار کنترل شوند.


عوارض و خطرات پروتز سینه

انقباض کپسولی یکی از عوارض پروتز سینه است که گاهی باید برای آزاد کردن آن و یا برداشتن پروتز جراحی مجدد انجام شود. در صورت پاره شدن (ترکیدن پروتز سینه) پروتز نیز بیمار باید برای برداشتن یا تعویض پروتز دوباره تحت عمل جراحی قرار بگیرد. خونریزی، عفونت، جایگذاری نامناسب پروتز، موج‌دار شدن سینه و تغییر حس دائمی در نوک پستان و یا دیگر بخش‌های سینه از جمله عوارض پروتز سینه محسوب می‌شود.


عوارض پروتز سینه بر روی شیر دهی

همان طور که گفته شد اگر برش در پروتز سینه بر دور هاله سینه ایجاد شود ممکن است یک یا چند مجاری شیر دهی مسدود شود و ننتوانید به طور مناسبی به فرزند خود شیر دهید ولی این نوع برش بسیار محدود می باشند و اکثر جراحان پلاستیک ماهر و توانا در زیر عضله و یا روی عضله سینه پروتز را قرار می دهند تا بانوان عزیز مشکلی با شیر دهی نداشته باشند.
یکی دیگر از سوالاتی که معمولا در عوارض پروتز سینه بر روی شیر دهی مطرح می شود این است که آیا این امکان وجود دارد تا مواد پروتزی به داخل شیر مادر راه پیدا کنند و وارد بدن نوزاد شود. پاسخ منفی می باشد. تحقیقات نشان داده است که در شیر بانوانی که پروتز سینه انجام داده اند ، هیچ ماده مضری وجود ندارد و تفاوتی بین شیر مادران با پروتز سینه و مادران دیگر وجود ندارد.


نکاتی که پیش از جراحی لازم است بدانید

لازم است به نکات زیر دقت داشته باشید:


1- شاید با یک بار عمل کردن به نتیجه دلخواه نرسید

حدود 25 درصد از زنانی که سینه های خود را پروتز می کنند، پس از 10 سال باید دوباره این عمل را تکرار کنند. زیرا این پروتز دایمی نیست و طول عمر پروتز سینه محدود است و به ترمیم نیاز دارد. پروتز در طول چند سال شکل و فرم اصلی خود را از دست می دهد. بارداری، اضافه یا کم شدن وزن و فاکتورهای دیگری نیز در تسریع این فرایند تاثیر دارند. حتما باید به تاریخ انقضا پروتز سینه توجه داشت و درمحدوده بازه زمانی مشخص شده توسط متخصص پروتز، مراجعه کرد.


2- هزینه جراحی بیشتر از تصور است

عمل جراحی سینه توسط جراح، هزینه های جانبی متعددی دارد که قیمت تمام شده آن با آن چه حدس می زنید خیلی فرق دارد. البته قیمت پروتز سینه بر اساس پزشک، بیمار و کشور و شهری که انجام می شود، متغیر است. برخی جراحی ها مدت طولانی تری به مراقبت و تحت نظر بودن نیاز دارند و همین موجب افزایش هزینه ها می شود.


3- جراحی سینه به 5 تا 7 روز مرخصی نیاز دارد

پس از عمل پروتز سینه باید 5 تا 7 روز در خانه استراحت کنید تا به طور کامل خوب شوید. در طول این مدت به هیچ عنوان نباید کار کنید و تقریبا به استراحت مطلق نیاز دارید. مراقب نکردن باعث بروز ورم سینه بعد از پروتز سینه می شود.


4- پروتز هرگز مانند سینه واقعی نیست و مصنوعی بودن آن کاملا حس می شود

با اینکه پروتزهای سیلیکونی به سینه واقعی خیلی شباهت دارند اما به هر صورت ساخته دست بشر هستند و نمی توانند حالت و بافت طبیعی داشته باشند. البته پروتزهایی که زیر سینه اصلی فرد قرار داده می شوند، بیشتر طبیعی هستند و مصنوعی بودنشان دیده نمی شود.


5- به یکباره نمی توانید سینه کوچک را خیلی بزرگ کنید

اگر سینه های خیلی کوچکی داریذ، انتظار نداشته باشید با یک بار جراحی زیبایی به سایز بزرگ برسید. باید واقع‌گرا باشید و یک روند منطقی را دنبال کنید. بدن و پوست برای تغییر حالت خود به زمان نیاز دارد.


روش تزریق چربی در سینه یا تزریق ژل در سینه‌ها جایگزین پروتزسینه

برای بهبود فرم و سایز سینه‌ها یا هر گونه عدم تقارن یا بدشکلی سینه ها روش تزریق چربی در سینه هم قابل تامل است که در این روش با استفاده از دستگاه لیپوساکشن با فشار کم، از ناحیه ای دیگر از بدن، مقداری چربی برداشته می‌شود .سپس این چربی استخراج شده با سالین پاکسازی میشود و در نواحی از سینه که برجستگی کمتری دارند تزریق می‌شود. این تکنیک دارای خطرات و محدودیت‌هایی است، اما در صورتی که بیمار شرایط مناسب برای این عمل را داشته باشد و کاندید خوبی برای این عمل باشد،ایمن و نتایج آن بسیار رضایت‌بخش خواهد بود .از روش تزریق ژل هم برای بزرگ کردن و حجیم کردن سینه نیز بهره میبرند .


6- بزرگ یا کوچک کردن سینه روی شیر دادن تاثیر منفی دارد

به این نکته توجه داشته باشید به زنانی که اندازه سینه خود را بزرگ یا کوچک کرده اند، توصیه می شود از سینه خود به فرزندشان شیر ندهند. این ریسک وجود دارد که لوله شیررسان به سینه قطع شده باشد.


7- اگر پیشینه خانوادگی در سرطان سینه دارید، پروتز نکنید

اگر سابقه خانوادگی شما بد است و افرادی سرطان سینه داشته اند، توصیه می کنیم به هیچ عنوان پروتز سینه را انجام ندهید زیرا خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد.

1234
last